العالم - زلال قرآن
علوم حقیقیه الهیه مشتمل اند بر: «معرفت الله، معرفت الرسول، معرفت النفس و معرفت به حقایق عالم».
و اگر استعداد علم آموزی آدمی در پرتو علوم حقیقیه الهیه قرار گیرد، به انسان این توفیق را می دهد تا:
1– در پرتو معرفت الله، مقام عظمت و کبریائی و قدرت و مالکیت و حاکمیت مطلق حضرت حق سبحانه و تعالی را بدرستی و آنگونه که شایسته ذات اقدس الهی است بشناسد.
2– در پرتو معرفت الرسول، به مقام بسیار بسیار رفیع پیامبر خاتم حضرت محمد(ص) و به نقش بی بدیل آن حضرت و ائمه اطهار(ع) در هدایت بشر برای وصول به کمال نهائی انسان بخوبی پی ببرد و با پیروی دقیق از آن بزرگواران در بستر صحیح کمال قرار گیرد.
3 – در پرتو معرفت النفس، ابعاد مختلف روحی و جسمی و نقاط قوت وضعف وجودش و شرایط موجود و وضع مطلوب سعادت خویش را بدرستی شناخته و به این حقیقت کاملاً واقف گردد که، با همه علّو مقامی که انسان در مقابل سایر مخلوقات عالم دارد، ولی در برابر مقام عظمت و کبریائی خداوند علّی کبیر مِثل عدد یک است در مقابل بی نهایت، لذاست که او موظف به اظهار ذلت و حقارت و انقیاد و تسلیم و رضا در مقابل ذات اقدس الهی خواهد بود.