از نقشه بزرگ ترکیه و آمریکا برای شمال سوریه تا هم دستی اردوغان با صهیونیست ها برای ایجاد ناامنی در منطقه

از نقشه بزرگ ترکیه و آمریکا برای شمال سوریه تا هم دستی اردوغان با صهیونیست ها برای ایجاد ناامنی در منطقه
چهارشنبه 4 خرداد 1401 - 14:45

آنکارا به منظور ایجاد منطقه حائل تحت کنترل خود برای اسکان آوارگان سوری، در سکوت مشکوک آمریکا، سرگرم بررسی عملیات نظامی در شمال سوریه است.

العالم - نظرکده

ناظران معتقدند ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه یکی از اهداف رجب طیب اردوغان از ابتدای حمله به سوریه در سال 2011 بوده است.

او با همه ابزارهای موجود تلاش می کند از تناقض های موجود استفاده کند لذا از سال 2016 شروع تهیه و تأمین زیرساخت های این منطقه کرده است.

ناظران معتقدند اطلاعاتی در دست است که نشان می دهد اردوغان و رژیم صهیونیستی برای ایجاد ناامنی و آشوب در مرکز سوریه – نظیر آنچه که در جنوب و شمال این کشور در جریان است – همدست شده اند. اردوغان می کوشد با از سرگیری روابط و توجه به منافع مشترک با "اسرائیل" – به طور عمیق تر – پس از کاهش حضور آمریکا در جنوب شرق سوریه، نقش مهمتری در این منطقه ایفا کند.

این در حالی ست که کارشناسان روابط بین الملل معتقدند که اردوغان در تلاش است تا در سطوح داخلی خود را موفق نشان دهد و در واقع می خواهد برگ برنده جدیدی در انتخابات این کشور رو کند و میدان را قبل از هر چیز از مخالفان خود بگیرد.

به اعتقاد این کارشناسان، اردوغان تلاش می کند با تکرار پروژه اخوان در شمال سوریه به همه نشان دهد که می تواند همه توافق های خود را با طرف روسی نقض کرده و یک بار دیگر با تشدید تنش در شمال سوریه و بر هم زدن محاسبات، اقدام به فرار به جلو کند.

کارشناسان می گویند اردوغان با توسل به فرآیند اعطای تابعیت و تغییر بافت جمعیتی و ایجاد کانتون های مسکونی، از پناهجویان سوری در ترکیه در انتخابات استفاده کند. با این حال هیچ یک از این راه حل ها کوچکترین تناسبی با آنچه که تلاش برای یافتن راه حل سیاسی و ایجاد ثبات در منطقه خوانده می شود، ندارند.

از سوی دیگر فعالان حزب کارگر انگلیس معتقدند که اردوغان معروف است به اینکه از هر فرصتی برای رسیدن به هدف خاص – به روش خود – استفاده می کند و لذا تکاپوهای اخیر او در واقع واکنشی است در مقابل اتفاقات جاری در واشنگتن و سفر نخست وزیر یونان به آمریکا؛ آمریکا می کوشد با اعمار فشار بر ترکیه، آن را وادار به پذیرش طرح ناتو برای انضمام سوئد و فنلاند کند.

این کارشناسان از بازی بزرگی در پشت پرده خبر می دهند و می گویند مسأله، فقط ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه نیست بلکه اردوغان به دنبال این است که به هر روشی که شده سیاست آمریکا را مطابق میل خود تغییر دهد. آنها معتقدند که آمریکا هیچ مخالفت مستقیمی با طرح اردوغان ندارد زیرا از یک سو نمی خواهد در برخورد با مواضع یکپارچه ناتو در قبال بحران اوکراین، کاسه داغتر از آش شود و از سوی دیگر متحدی مثل ترکیه را آنهم در این مقطع حساس از دست بدهد.

پربیننده ترین خبرها