گزارش العالم از فصل جدید روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی

چهارشنبه 4 خرداد 1401 - 22:17

ناظران معتقدند ترکیه هر چند از دهه ها پیش با رژیم صهیونیستی روابط حسنه داشته است، اما به نظر می رسد فصل جدیدی از روابط را با این رژیم آغاز کرده است.

العالم _ ترکیه

به گزارش العالم، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه که نخستین مقام بلند پایه این کشور است که پس از 15 سال از سرزمین های اشغالی دیدن می کند، تلاش می کند روابط با رژیم صهیونیستی را ارتقا دهد.

اوغلو می گوید بهبود روابط دیپلماتیک بین آنکارا و رژیم اشغالگر به نفع فلسطینیان است و به آنان کمک می کند.

وی مدعی شد: «عادی سازی روابط بین ترکیه و اسرائیل برای حل مسالمت آمیز نزاع فلسطینی اسرائیلی تاثیر مثبت خواهد داشت. ترکیه آماده است مسئولیت ادامه تلاش ها برای گفتگو را بپذیرد. ما برای از سر گیری روابط در زمینه های مختلف به توافق رسیدیم، از جمله از سر گیری مذاکرات درمورد پرواز های مسافری».

اوغلو و یائیر لاپید، همتای اسرائیلی او در کنفرانس مطبوعاتی تاکید کردند که روابط اقتصادی دوجانبه با وجود سال ها بحران، رو به رشد و رو به گسترش بوده است.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت: «ما خود را فریب نمی دهیم و نمی گوییم که روابط ما شاهد فراز و نشیب هایی نبوده است، با این حال هرگاه که روابط ما بحرانی بوده، همکاری اقتصادی بین دو طرف رو به رشد بوده است. هدف، توسعه همکاری اقتصادی و مدنی و بالا بردن امکانات منطقه ای و بین المللی است که دو طرف از آنها برخورداند، حتی هنگام شیوع بیماری کرونا و حتی هنگام بحران سیاسی».

ترکیه و مقامات اشغالگر اسرائیلی تلاش می کنند روابط خود را که مدتی طولانی بحرانی بوده است، اصلاح کنند و در این مسیر حوزه انرژی به عنوان بندی اساسی برای همکاری احتمالی است.

ترکیه و اسرائیل سال 2018 سفیران دو طرف را اخراج و اتهامات و اظهارات تندی در ارتباط با قضیه فلسطین ضد هم مطرح کردند.

تحلیلگران بر این باورند که نزدیکی ترکیه و رژیم اشغالگر به این علت است که رجب طيب إردوغان رئیس جمهور ترکیه قصد دارد اقتصاد بحران زده کشورش را به ویژه در ارتباط با طرح های مشترک گاز تقویت کند و بر همین اساس آنکارا مجبور است روابط خود را با کشورهای منطقه طبق معادلات بین المللی و موازنه های منطقه ای و منافع داخلی بهبود بخشد، منافعی که گاه با منافع تل آویو تلاقی می کند و در نتیجه، این موضوع دو طرف را به سمت همکاری سوق می دهد تا در برابر تحولات منطقه ای منافع خود را حفظ کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها