واکنش مقام سعودی به خبر دیدار وزیران خارجه ایران و عربستان

واکنش مقام سعودی به خبر دیدار وزیران خارجه ایران و عربستان
جمعه 6 خرداد 1401 - 05:23

یک مقام وزارت خارجه عربستان سعودی گفته دیداری میان وزیران خارجه این کشور با وزیر خارجه ایران در آینده نزدیک در نظر گرفته نشده است.

العالم - عربستان سعودی

وزارت خارجه عربستان سعودی بامداد جمعه احتمال برگزاری دیدار میان «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه عربستان سعودی در آینده نزدیک را رد کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از «یک مقام در وزرت خارجه عربستان سعودی» که اشاره‌ای به نام او نشده نوشته پیشرفت‌هایی در گفت‌وگوها با ایران حاصل شده اما کافی نیست.

این مقام سعودی گفته است: «ایران بایستی برای همکاری‌های آینده اعتمادسازی کند و اگر تهران مایل به کاستن از تنش‌ها در منطقه باشد، چند موضوع وجود دارد که می‌توان با آنها گفت‌وگو کرد.»

«فیصل بن فرحان» هم روز سه‌شنبه در موضعی مشابه با این مقام سعودی گفته بود که مذاکرات ایران و عربستان پیشرفت‌هایی کرده اما هنوز کافی نیست. وزیر خارجه سعودی در عین حال درباره تمایل ریاض برای برقراری روابط با تهران، گفت که دست کشورش برای دوستی با جمهوری اسلامی ایران دراز است.

ایران و عربستان بعد از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور در دی ماه ۱۳۹۴، از فروردین ۱۴۰۰ گفت‌وگوهایی را در سطح امنیتی آغاز کرده‌اند. چهار دور این مذاکرات سال گذشته برگزار شد. دور پنجم این گفت‌و‌گوها اوایل اردیبهشت‌ماه جاری در بغداد برگزار شد.

سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گزارش داده بود دور پنجم این در فضایی بسیار مثبت برگزار شد. این خبرگزاری گزارش داد دو هیأت بیشتر روی پرونده‌های منطقه و همچنین پرونده روابط دوجانبه و امنیت منطقه خلیج فارس صحبت کرده‌اند.

وزیر خارجه عراق پیش از این گفته بغداد همه توان خود را برای ایجاد فرصت‌های مناسب جهت حصول تفاهم بین ایران و عربستان به کار خواهد گرفت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها