سازمان ملل: 3 میلیون پناهجو خود را به کشورهای اروپایی غیرهم‌مرز با اوکراین رسانده‌اند

سازمان ملل: 3 میلیون پناهجو خود را به کشورهای اروپایی غیرهم‌مرز با اوکراین رسانده‌اند
شنبه 7 خرداد 1401 - 11:20

سازمان ملل متحد اعلام کرد از ابتدای جنگ اوکراین تا کنون، نزدیک به سه میلیون پناهجوی اوکراینی با خروج از کشورهای همسایه کشورشان، خود را به کشورهای اروپایی غیر هم‌مرز با اوکراین رسانده اند.

العالم - اروپا - امریکا

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، «شابیا ماتو» سخنگو کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل اعلام کرد: بر پایه آخرین داده‌ها ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار پناهجوی اوکراینی از کشورهای همسایه خارج شده و خود را به دیگر کشورهای اروپایی رسانده اند.

در یک نشست خبری که دیروز جمعه در ژنو برگزار شد، این نهاد بین‌المللی آمار دیگری را نیز از پناهجویان ارائه داد: جمعا ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار اوکراینی از آغاز جنگ در اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) کشور خود را ترک کرده اند. از این تعداد سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به غرب کشور رفته و وارد لهستان شده اند.

بر پایه گزارش سازمان ملل، بیشترین تعداد پناهجویان اوکراینی در کشورهای غیرهمسایه در آلمان، جمهوری چک و ایتالیا هستند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه/۲ اسفند ۱۴۰۰ با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانتسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز در ۵ اسفند/۲۴ فوریه آغاز «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین همچنان ادامه دارد و چهارمین ماه خود را می‌گذراند.

پربیننده ترین خبرها