رییس جمهور تاجیکستان خواستار توسعه روابط اقتصادی با ایران شد

رییس جمهور تاجیکستان خواستار توسعه روابط اقتصادی با ایران شد
دوشنبه 9 خرداد 1401 - 16:40

رئیس‌ جمهور تاجیکستان گفت: در ساحت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری، فعال شدن رابطه‌های بخش خصوصی ایران و تاجیکستان تأکید می‌شود و راه‌اندازی همکاری‌های گسترده در منطقه‌های آزاد و شهرک‌های صنعتی دو کشور به نفع هر دو طرف است.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

امامعلی رحمان رئیس‌ جمهور تاجیکستان، روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با آیت الله رئیسی با قدردانی از دعوت رئیس جمهور ایران به این سرزمین باستانی گفت: در آغاز سال ۳۰ سالگی برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور را جشن گرفتیم تاجیکستان و ایران در این دوره برای یافتن راه‌های تحکیم و توسعه مناسبت‌های فراگیر و تأمین گسترش آن به تدبیر عملی اندیشیده و به سطح بالایی رسیدند.

وی افزود: ملاقات ما ادامه تلاش‌های پیوسته دو جانبه است و در دایره برنامه این سفر ما در فضای حسن تفاهم، اعتماد و احترام همدیگر، گفت‌و شنودهای مفیدی داشتیم و مسأله‌های مهم همکاری دو کشور را بررسی کردیم و براین باوریم بسته صنعت‌های نویی که در حاشیه این سفر در حوزه های اقتصاد، تجارت، نقلیات، انرژی و دیگر حوزه ها به امضا رسیده است، منفعت‌های طرفین را در برمی‌گیرد و برای تقویت روابط دو کشور بسیار مثمرثمر خواهد بود.

رئیس‌جمهور تاجیکستان گفت: با توجه به توافق‌های قبلی و برنامه‌های درازمدت همکاری‌های اقتصادی و تجارتی تا سال ۲۰۳۰، امروز سندهایی برای تشکیل شورا و کمیته مشترک سرمایه‌گذاری به امضا رسید.

رحمان اظهار داشت: این تفاهم نامه‌ها با همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجارتی و فرهنگی تکانی تازه خواهد بخشید و امیدواریم با توجه به ارزش‌های مشترک تاریخی و تمدنی، رشد روابط را شاهد باشیم.

وی افزود: تقویت گفت وگوهای سازنده سیاسی بین دو دولت زیر سایه تحکیم فضای حس تفاهم و اعتماد نقش مهمی دارد و با منفعت دو جانبه سازگار دانسته شد. گسترش همکاری‌ها، زمینه‌های مساعد این روند ارزیابی می‌شود و به منظور گسترش همکاری‌ها تکمیل ساختار معاملات تجارتی دو جانبه، تلاش‌های بیشتری را می طلبد.

رئیس‌جمهور تاجیکستان تصریح کرد: در ساحت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری، فعال شدن رابطه‌های بخش خصوصی دو کشور ایران و تاجیکستان تأکید می‌شود و راه‌اندازی همکاری‌های گسترده در منطقه‌های آزاد و شهرک‌های صنعتی دو کشور به نفع هر دو کشور است.

پربیننده ترین خبرها