تهدید ترکیه برای حمله به شمال سوریه؛ اردوغان به دنبال چیست؟!

تهدید ترکیه برای حمله به شمال سوریه؛ اردوغان به دنبال چیست؟!
شنبه 14 خرداد 1401 - 21:30

نیروهای کرد سوریه مورد حمایت آمریکا، اعلام کردند که تهدید اخیر ترکیه در مورد حمله به شمال سوریه باعث ایجاد «بحران انسانی» در منطقه خواهد شد.

العالم - سوریه

رئیس جمهور ترکیه در حالی که جنگ اوکراین توجه جهانیان را به خود جلب کرده است، می‌گوید در حال برنامه‌ریزی برای انجام یک عملیات نظامی مهم به منظور عقب راندن نیروهای کرد و ایجاد یک منطقه حائل به عمق 30 کیلومتر در شمال سوریه است.

اردوغان اعلام کرد هدف از این عملیات نظامی ایجاد منطقه ای امن از رودخانه فرات تا المالکیه در منتهی‌الیه شمال شرقی مثلث مرز ترکیه، عراق و سوریه است.

چند روزی از تبلیغات رسانه ای ترکیه می گذرد، اقدامات دیپلماتیک ترکیه برای تدارک معاملات سیاسی یا تنش نظامی بیشتر به بهانه مبارزه با کردها آغاز شده است.

اما با گذشت روزها و عدم مشاهده واکنش تند از سوی طرف‌های مقابل، سطح تهدید ترکیه کاهش یافت و این کشور حالا تهدید به تجاوز به تل‌رفعت و منبج در حومه حلب کرده است.

در این مناطق نیروهای روسی، در چارچوب توافقنامه سال 2019 مستقر هستند، بخشی از بسته مذاکره برای ترک ها، این است که روسیه را به وسط میدان جنگ بکشاند و از عملیات نظامی روسیه در اوکراین برای تحقق رویاهای خود در شمال و شمال شرق سوریه استفاده ‌کند.

همه این موارد حاکی از آن است که عملیات نظامی ترکیه - اگر توسط اردوغان انجام شود – بسیار محدود خواهد بود، آمریکا اسب تازنده ترک ها را تنها گذاشته است و روسیه هنوز این منطقه پرتنش را ترک نکرده است.

ترکیه به سرعت و از چند جهت، تمام ابزارهای دیپلماتیک و رسانه ای خود را بسیج کرده است تا با اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا با هدف افزایش فشار بر دولت سوریه و متحد روسی خود در منطقه، مذاکره کند.

نشست روسیه و ترکیه که در اواخر سپتامبر 2021 با دیدار پوتین و اردوغان برگزار شد، به صدور یک اعلامیه انجامید، در آن زمان، ترکیه قصد خود را برای آغاز عملیات نظامی در تل رفعت و منبج اعلام کرده بود و آن نشست برای پایان دادن به این پرونده و تنش بود.

ترکیه به دنبال حمله به تل رفعت در راستای ایجاد اتصال بین ادلب و عفرین است، این مناطق از سوریه، در کنترل گروه‌های مسلح تحت حمایت ترکیه قرار دارند که از آن برای افزایش فشار بر شهر حلب از سمت شمالی آن استفاده می کند.

کنترل منبج توسط ترک‌ها به معنای قطع نهایی ارتباط جغرافیایی بین غرب و شرق فرات است که به محدود شدن حضور نیروهای قسد در مناطق شرقی ختم خواهد شد و بر اقتصاد نیروهای مسلح کرد تاثیرخواهد گذاشت از آنسو که منبج یکی از گذرگاه‌های تجارت و قاچاق به سمت مناطق مختلف است.

شمال سوریه تقریبا توسط نیروهای دموکراتیک سوریه اداره می شود، از سوی دیگر ارتش سوریه، نیروی کمکی نظامی به این جبهه ها اعزام کرده است و اخباری که از آنجا می رسد حاکی از بازپس گیری چند منطقه توسط ارتش سوریه در منغ، تل، مرعناز، عین دقنه در شمال حلب و برافراشتن پرچم سوریه در این مناطق است.

اما این سوال باقی است که چرا تشدید تنش در این مقطع زمانی خاص به سمت تل رفعت و منبج در حومه حلب رفته است؟ با بررسی دقیق مشخص می شود که منبج و تل رفعت بخشی از هدف تاریخی ترکیه برای الحاق مناطقی از شمال سوریه به کشور خود است.

تل رفعت و منبج بخشی از مرزهایی است که در نقشه موسوم به منشور سلطنتی ترکیه در سال 1920 ترسیم و تنظیم شد. ترکیه بر این باور است که با عملیات نظامی در شمال سوریه به اهداف متعددش دست می یابد که عبارتند از: دسترسی ترکیه به جاده بین المللی لاذقیه - حلب، عقب نشینی گروه های تروریستی از اطراف آن و همچنین برآورده شدن نیاز اردوغان به دستیابی به یک دستاورد جدید نظامی، برای حفظ محبوبیت خود که به تدریج در حال کاهش است و یک پیروزی نظامی، افکار عمومی ترکیه را به سمت اردوغان سوق خواهد داد.

ورود ارتش ترکیه به عنوان یک اشغالگر به خاک سوریه در حالی صورت می گیرد که رئیس جمهور ترکیه فکر می کرد در اعمال فشار بر قدرت های منطقه ای و بین المللی و همچنین پایان دادن به هرج و مرج برای تضمین ثبات ترکیه، نقش خواهد داشت؛ اما فراموش کرده که کشوری است که به گسترش تروریسم در سوریه کمک کرده است، مرزهای خود را به روی تروریست ها باز کرده، آن ها را مسلح کرد و با تامین مالی از آن ها حمایت کرد و به درخواست آمریکایی ها و با مجوز آمریکا و در برهه ای از زمان با مجوز رژیم صهیونیستی به این مسائل مشروعیت داد تا صرفاً به اهداف آمریکایی و اسرائیلی برسد.

پس از آنکه بایدن از طریق نهادهای اطلاعاتی در دولت آمریکا متوجه شد که نفوذ آمریکا در سطح سایت‌های مهم جهان در حال کاهش و به نفع قدرت‌های جدید و نوظهور است که مهم‌ترین آنها در سطح منطقه ماست، تصمیم گرفت بازی را به هم زده، بازی جدیدی از سرگیرد. ایجاد تنش مجدد و جنگ در شمال سوریه، تنها گزینه نجات است تا این شکست آمریکا در منطقه و به دنبالش شکست ترکیه و رژیم صهیونیستی را پوشش دهد.

پربیننده ترین خبرها