تدابیر سوریه و همپیمانان آن، برای "کیش و مات" نقشه های ترکیه در شمال سوریه

تدابیر سوریه و همپیمانان آن، برای
دوشنبه 16 خرداد 1401 - 12:12

به رغم اقدامات تنش‌زای آنکارا در شمال سوریه و تلاش‌های آن برای تجزیه این کشور در قالب ایجاد منطقه امن، آنچه عملا اتفاق می‌افتد لشکرکشی نظامی ترکیه نیست بلکه تدبیر شطرنج گونه دمشق و همپیمانان آن برای "کیش و مات" آنکارا از طریق تقویت استقرار یگان های نظامی است.

العالم- تحلیل روز

بر اساس تحقیقات میدانی جدید، هیچ‌گونه استقرار نظامی از سوی نیروهای ترکیه یا گروه‌های مسلح تابع آن در هیچ جبهه‌ای از جبهه‌هایی که در معرض تجاوز نظامی قرار دارند، رخ نداده است بلکه در حال حاضر گروه‌های مسلح سوری، که از سوی ارتش ترکیه پشتیبانی می‌شوند تحت نظارت افسران تُرکیه در حال آموزش نظامی هستند اما روسیه تجهیزاتی را در منبج، تل رفعت و قامیشلی مستقر و تحرکاتش در این منطقه را تشدید کرده است به عبارتی مسکو با این تحرکات، در حال ارسال پیام‌هایی به ترکیه و ابراز مخالفتش با انجام حمله احتمالی آنکارا است.

ارتش سوریه نیز تجهیزات نظامی شامل خودورهای سنگین، توپخانه و یگان‌های پیاده‌نظام را به تل‌رفعت اعزام و با پشتیبانی مستشاران ایرانی و ضمن موافقت با کُردها از جمله "نیروهای آزادسازی عفرین" و قسد، نیروهای همپیمان را در منطقه تل‌رفعت مستقر کرده است. البته "نیروهای آزادسازی عفرین" و قسد موافقت کرده‌اند از مواضع نظامی خود عقب‌نشینی و آنها را به ارتش سوریه و نیروهای همپیمانش واگذار کنند و یا در صورت تداوم حضور، پرچم سوریه را در تمام این مواضع برافرازند.

در خصوص منبج نیز گزارش‌ها حاکی‌ست که مذاکرت برای عقب‌نشینی کردها و واگذار کردن آن به ارتش سوریه ادامه دارد ولی قسد مواضع خود را در منطقه عین عیسی در حومه الرقه تقویت کرده است.

این تحولات گواهی بر این است که ترکیه در صدد است با توسل به طرح "منطقه امن" و تهدید به حمله به آن مناطق، از روسیه در موضوعاتی همچون اوکراین و مساله تنگه‌ها، سامانه موشکی اس 400، کاهش حضور قسد در این مناطق و همچنین در باره ناتو و گسترش آن در اروپا امتیازات سیاسی بگیرد.

آنکارا همچنین با طرح این تجاوزگری درصدد باج‌گیری از آمریکا است تا پرونده جنگنده F35، سامان‌دهی به وضعیت ناتو و فشار بر کردها در شمال شرقی سوریه را دوباره فعال سازد و همچنین با اسکان یک میلیون آواره در این منطقه موافقت شود. بنابراین، تلاش‌های اردوغان برای دور نگه‌داشتن کردها از مناطق استراتژیک منبج و تل رفعت و همچنین پایان دادن به پرونده آوارگان، تبلیغات انتخاباتی زودهنگام محسوب می‌شود و او می‌خواهد پیروزی خود را از این طریق تضمین و جایگاه خود به عنوان یک قدرت منطقه‌ای را تقویت کند که البته تحقق این اهداف به دیدار روسیه و ترکیه بستگی دارد که روز چهارشنبه در آنکارا برگزار خواهد شد.

اما در صورت شکست این نشست، شاید عملیات نظامی محدودی حداکثر در روستاهای حومه شمالی حلب و منطقه منبج انجام شود. در حالی‌که مناطقی در شمال سوریه که تحت اشغال و کنترل گروه‌های مسلح تحت حمایت ترکیه است، شاهد خشم و خیزش مردم در اعتراض به وخامت اوضاع معیشتی‌شان است و حملاتی نیز به برخی تاسیسات از جمله ساختمان‌های شرکت برق ترکیه انجام شده است.

این تظاهرات همواره توسط نیروهای مسلح سرکوب می‌شود به طوری که در جریان تظاهرات معترضان در این مناطق، دو نفر زخمی شدند که یکی از آنها از جنگجویان گروهک "احرار الشرقیه" بود که نشان‌دهنده درگیری بزرگ میان عناصر مسلح در این منطقه است. به‌ویژه اینکه آنکارا دستمزدهای گروه های مسلح تحت حمایت خود را کاهش داده و دیر پرداخت می‌کند و با اقدامات خود، عنوان "منطقه امن" را بی‌معنی کرده است.

پربیننده ترین خبرها