واکنش وزیر دفاع لبنان به ورود کشتی اسرائیلی در آب‌های مورد مناقشه برای استخراج گاز

واکنش وزیر دفاع لبنان به ورود کشتی اسرائیلی در آب‌های مورد مناقشه برای استخراج گاز
دوشنبه 16 خرداد 1401 - 12:32

وزیر دفاع لبنان به ورود یک کشتی اسرائیلی در آب‌های مورد مناقشه دو طرف به منظور استخراج گاز واکنش نشان داد.

العالم - لبنان

یک روزنامه لبنانی دیروز (یکشنبه) از ورود یک کشتی «اسرائیلی» برای استخراج گاز به میدان «کاریش» که منطقه مورد مناقشه با کشور لبنان است، خبر داد.

«موریس سلیم» وزیر دفاع لبنان در واکنش به این اقدام، جامعه بین‌الملل و سازمان ملل متحد را به اقدام فوری برای پایان دادن به تحرکات جدید رژیم اسرائیل و نیز اجرای قطعنامه‌های بین‌الملل به منظور جلوگیری از هرگونه تنش امنیتی در جنوب لبنان فراخواند.

وی در ادامه این اقدامات تل‌آویو در منطقه مورد منازعه را تحریک آفرینی علیه لبنان و نقض آشکار ثبات در منطقه جنوبی لبنان عنوان کرد.

سلیم تأکید کرد، رژیم اسرائیل بار دیگر تمام قوانین و عرف بین‌الملل را نقض کرد و تلاش می‌کند که «وضعیت موجود» را در مرزهای لبنان تحمیل کند بویژه آنکه با این اقدامات، تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات ترسیم مرزی به میانجی‌گری آمریکا و نظارت سازمان ملل را کنار می‌زند.

«میشل عون» رئیس جمهور لبنان نیز دیروز پس از انتشار اخباری درباره آغاز غارت گاز از میدان کاریش توسط رژیم موقت صهیونیستی، گفت که این اقدام، خصمانه است.

عون از ستاد کل ارتش این کشور خواست که اطلاعات دقیقی و رسمی از این مسئله را در اختیار ریاست جمهوری قرار دهد تا اقدام مقتضی در این زمینه صورت گیرد.

رئیس جمهور لبنان گفت، که مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی جنوب با [رژیم موقت صهیونیستی] همچنان ادامه دارد و هر گونه اقدام یا فعالیت در منطقه مورد مناقشه به منزله تحریک و اقدام خصمانه است.

به گزارش فارس، «محمود قماطی» یکی از اعضای شورای سیاسی حزب الله هم گفت: به اسرائیل اجازه نخواهیم داد که در منطقه مورد مناقشه، اقدام به اکتشاف گاز کند».

«محمد رعد» رئیس ائتلاف وفاداری به مقاومت (حزب‌الله) در پارلمان لبنان نیز خطاب به مسئولان این کشور گفت: «بیایید شرکتی را با اراده خودمان انتخاب کنیم و در مورد آن به توافق برسیم؛ بگذارید از این شرکت بخواهیم که در زمان و دوره‌ای که ما معین می‌کنیم در آب‌های سرزمینی‌مان گاز اکتشاف کند».

وی ادامه داد: «هرکس از نزدیک شدن دشمن اسرائیلی به این شرکت می‌ترسد بداند که ما مراقب پاسخ به آن‌ها [صهیونیست‌ها] هستیم؛ اما خوب نیست کشورمان را در رهن جاه‌طلبی‌ها، منافع جناحی، ترس‌های کوچک و خواسته‌هایمان در اشغال برخی از موقعیت‌ها قرار دهیم».

پربیننده ترین خبرها