صنعاء؛ ائتلاف سعودی از خروج ساکنان تعز جلوگیری می‌کند

صنعاء؛ ائتلاف سعودی از خروج ساکنان تعز جلوگیری می‌کند
سه شنبه 17 خرداد 1401 - 23:04

عضو شورای سیاسی عالی یمن با اشاره به تلاش صنعاء برای خارج کردن ساکنان تعز از چنگ ائتلاف سعودی، گفت که این ائتلاف، تعز را به عنوان اهرم فشار سیاسی خود می‌داند.

العالم - یمن

«سلطان السامعی» عضو شورای سیاسی عالی یمن شامگاه امروز سه‌شنبه خبر داد که دولت نجات ملی آماده بازگشایی سه مسیر در «تعز» است.

شبکه خبری المسیره به نقل از السامعی گزارش داد، ایجاد این مسیرها به عنوان مرحله نخست است و پس از آن، همه مسیرهای منتهی به تعز بازگشایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت نجات ملی یمن از سال ۲۰۱۷، گذرگاهی برای تعز ایجاد کرده بود، گفت که ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی اما اجازه نمی‌دهد که شهروندان یمنی در آن تردد کنند.

این مقام یمنی با اشاره به اینکه صنعاء آماده است مسیرهای ایجاد کند که شهروندان یمن در امنیت بتوانند از آن عبور کنند، تأکید کرد که لجاجت طرف مقابل در این خصوص، غیر موجه است.

السامعی خاطر نشان کرد: «از طرف مقابل می‌خواهیم که با نیت صادقانه، به شهروندان اجازه دهد از گذرگاههایی عبور و مرور داشته باشند که تیم ما در عمان آن را مطرح کرد».

وی بر این باور است که لجاجت ائتلاف متجاوز از سال ۲۰۱۷ تا امروز بر سر تعز به این خاطر است که این استان همچنان به عنوان اهرم فشار سیاسی در برابر جهان و جامعه بین‌الملل باقی بماند؛ لذا طرف مقابل مسئول مشکلات ساکنان تعز است.

منابع سیاسی آگاه به تازگی خبر دادند دادند که کمیته نظامی وابسته به صنعاء و شرکت کننده در مذاکرات بازگشایی مسیرها، مجددا از مسقط وارد اردن شده تا در دور دوم مذاکرات شرکت کند.

«عبدالله الرزامی» رئیس کمیته مذکور گفت، شرکت در دور دوم مذاکرات در ادامه مذاکرات سابق و اجرای نتایج دور اول است. الرزامی تأکید کرد، طرف مقابل باید از فرصت تمدید آتش‌بس برای اثبات حسن نیت خود استفاده و بندهای اجرا نشده در گذشته را اجرایی کند.

وی افزود، ابتکار عملی که طی دوره قبلی مذاکرات آغاز شد، هنوز ادامه دارد و بر بازگشایی بسیاری از مسیرها در تعز و دیگر استان‌ها کمک می‌کند. دور اول مذاکرات در این راستا در هفته گذشته بدون حصول سازوکاری برای بازگشایی مسیرها میان شهرها پایان یافت زیرا نمایندگان طرف مقابل، ابتکار عمل صنعاء برای بازگشایی مسیرها در تعز را نپذیرفت.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. بیش از ۷۵ درصد جمعیت یمن در حال حاضر نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، میلیون‌ها نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها