میانجیگر آمریکایی برای حل نزاع مرز دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی کیست؟

میانجیگر آمریکایی برای حل نزاع مرز دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی کیست؟
چهارشنبه 18 خرداد 1401 - 09:41

میانجی آمریکا در تعیین مرزهای دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی، یک اسرائیلی از والدین یهودی آمریکایی مهاجر است.

العالم ـ آمریکا

بیروت اعلام کرده که رژیم صهیونیستی ابزارهای حفاری خود را وارد میدان گازی کاریش متعلق به لبنان کرده است؛ مقامات لبنانی درباره آغاز حفاری پیش از ترسیم مرز بین لبنان و رژیم صهیونیستی هشدار داده اند. نبیه بری رییس پارملان لبنان دیروز (سه شنبه) در جلسه پارلمان اعلام کرد که میانجی آمریکایی در پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی هفته آینده به بیروت می‌آید.

آموس هوکشتاین، میانجیگر آمریکایی برای حل نزاع با اسرائیل درخصوص ترسیم مرزهای دریایی، یک اسرائیلی از والدین یهودی آمریکایی مهاجر است. او در ارتش رژیم اشغالگر خدمت کرده، برای این رژیم نقش ایفا نموده و مشاور نخست وزیر سابق شیمون پرز بوده است.
جزئیات
متولد 4 ژانویه 1973، نماینده موقت ویژه در امور انرژی بین المللی در وزارت خارجه ایالات متحده (از2014 تا 2016) و معاون دستیار وزیر امور خارجه در امور انرژی (2011 – 2014) ، او همچنین در کنگره آمریکا خدمت کرده و در مقابل کمیته های کنگره سوگند یاد کرده است.
در دولت باراک اوباما خدمت کرده و با وزیران امور خارجه وقت آمریکا هیلاری کلینتون و جان کری همکاری داشته است.
در سال 2011 به عنوان معاون دستیار وزیر امور خارجه و نیز فرستاده ویژه و هماهنگ کننده امور انرژی بین المللی منصوب شد. در سال 2015 اوباما او را به عنوان دستیار وزیر امور خارجه در امور منابع انرژی معرفی کرد اما مجلس سنا هیچ اقدامی در مورد این انتخاب انجام نداد.
هوکشتاین زمانی که در وزارت امور خارجه بود، به عنوان مشاور نزدیک معاون رئیس جمهور وقت آمریکا (جو بایدن) و از سال 2011 تا 2017 در دولت خدمت کرد.
او عضو سابق هیئت نظارت شرکت پتروگاز اوکراین است و در سال 2020 از آن استعفا داد.
در 10 آگوست 2021، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که هوکشتاین را به عنوان مشاور ارشد در امنیت انرژی منصوب کرده است تا بر اجرای پروژه "نورد استریم 2" بر واردات گاز روسیه به آلمان نظارت کند.

بیوگرافی هوکشتاین
آموس در اسرائیل به دنیا آمد. پدر و مادر او یهودیان آمریکایی بودند که به اسرائیل مهاجرت کردند. آموس از سال 1992 تا 1995 در ارتش اسرائیل خدمت کرد. پس از اتمام خدمت سربازی، هوکشتاین به عنوان کارآموز در کنگره آمریکا (کاپیتول هیل)، به واشنگتن دی سی نقل مکان کرد.
او ابتدا قصد بازگشت به اسرائیل را داشت، اما در نهایت در آمریکا ماند.
مشاور کنگره
هوکشتاین به عنوان دستیار نماینده سام گوگنسون در طول مدت حضورش در کاپیتول هیل، به عراق سفر کرد و در گفتگوهای دیپلماتیک ایالات متحده درباره لغو احتمالی تحریم های اقتصادی ایالات متحده در ازای اسکان احتمالی چند هزار پناهنده فلسطینی در مرکز عراق شرکت کرد. هوکشتاین استدلال می‌کرد که تحریم‌های اقتصادی باید حفظ شوند، در عین حال ضروری است که به جنبه انسانی این تحریم ها توجه شود.

فرستاده ویژه و هماهنگ کننده امور انرژی بین المللی

تلاش های دیپلماتیک انرژی که آموس هوکشتاین در خاورمیانه به کار گرفته، قاطع است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین اسرائیل با اشاره به اقدامات آموس هوکشتاین گفت این اقدامات به فراهم آوردن زمینه برای از سر گیری روابط بین اسرائیل و ترکیه کمک می کند. این موضوع پس از اقدام هوکشتاین برای احیای تلاش ها برای حل اختلافات مرزی دریایی بین لبنان و اسرائیل مطرح شده است.

هوکشتاین در پایان دیدارش از لبنان، در سخنانی تاکید کرد دیدارش به منظور بررسی به تعویق انداختن عملیات حفاری برای گاز در لبنان بوده است.

وی سال 2014 به هموار ساختن مسیر امضای توافق نامه گاز طبیعی به ارزش 500 میلیون دلار بین اسرائیل و اردن مبادرت کرد. وی به این منظور 14 بار به همراهی شیمون پرز نخست وزیر اسبق اسرائیل از اردن دیدن کرد. هوکشتاین میانجی اصلی توافق صادرات گاز بود. این توافق پایان تلاش هایی بود که هیلاری کلینتون وزیر اسبق خارجه آمریکا در سال 2011 آغاز کرد.

آموس هوکشتاین در واکنش به ادعای مسئولان روس مبنی بر اینکه دولت ترکیه نفت سوریه را به طور غیر قانونی از سازمان داعش خریداری می کرده است، این ادعا را رد کرد و گفت به باور من قاچاق گسترده و با حجم بالا بین مناطقی که داعش در تصرف خود دارد و بین ترکیه صورت نگرفته است.

سه نفر از مسئولان کنونی و پیشین آمریکا در سال 2022 تصریح کردند که دو نفر از مشاوران بلند پایه جو بایدن رئیس جمهور این کشور برای برگزاری مذاکرات درباره دیدارهای احتمالی بین سعودی، اسرائیل و مصر و توافق افزایش تولید نفت و بررسی روابط دوجانبه بین واشنگتن و ریاض، به طور پنهانی از عربستان سعودی دیدن کرده اند.

جو بایدن دیدار از سعودی را بخشی از سفر دوره ای خود به خاورمیانه می داند که برای پایان ماه ژوئن برنامه ریزی شده است.

منابع خبری اعلام کردند که رسیدن به مجموعه ای از تفاهمات بین آمریکا و سعودی بر سر این مسائل موضوعی است که برای این دیدار بسیار اهمیت دارد. بایدن پیشتر متعهد شده بود که سعودی را منزوی کند و در ادامه روابط بین دو طرف به علت برخی مسائل بحرانی شد از جمله پرونده عربستان در زمینه حقوق بشر و کشتن جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی.

دستگاه اطلاعاتی آمریکا اعلام کرده است که شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی مسئول قتل خاشقجی بوده است، اتهامی که سعودی آن را رد می کند.

منابع خبری اعلام کردند که برت مک گرک هماهنگ کننده امور خاورمیانه کاخ سفید و آموس هوکشتاین فرستاده وزارت خارجه آمریکا در امور انرژی سه شنبه ( 24 ماه می) برای برگزاری نشست با مسئولان بلند پایه سعودی، به این کشور رفته اند هرچند کاخ سفید از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت سفری رسمی که در این زمان اعلام شود، وجود ندارد. در همین حال سفارت سعودی در واشنگتن به درخواست ها برای اظهار نظر در این باره پاسخ نداد.

پایگاه اکسیوس هفته گذشته اعلام کرده بود که دولت بایدن به آرامی بین سعودی، اسرائیل و مصر درمورد مذاکرات، میانجیگری کرده است که اگر به موفقیت برسد، می تواند نخستین گام برای عادی سازی روابط بین سعودی و اسرائیل باشد. این موضوع می تواند انتقال دو جزیره تیران و صنافیر در دریای سرخ را از حاکمیت مصر به حاکمیت سعودی با موافقت اسرائیل، نهایی کند و فصل جدیدی از گام های عادی سازی احتمالی از طرف سعودی به سمت اسرائیل باشد. اگر مذاکرات در این باره به نتیجه برسد، موفقیت مهمی برای سیاست خارجی دولت بایدن در خاورمیانه خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها