حزب‌الله در پرونده اختلاف مرزی و گازی با رژیم صهیونیستی، نماینده تعیین کرد

حزب‌الله در پرونده اختلاف مرزی و گازی با رژیم صهیونیستی، نماینده تعیین کرد
چهارشنبه 18 خرداد 1401 - 11:50

با اقدام جدید رژیم موقت اسرائیل در میدان نفتی-گازی «کاریش»، حزب‌الله که مدتی طولانی در این پرونده سکوت اختیار کرده بود، با تعیین نماینده رسمی گام جدیدی برداشت.

العالم - لبنان - فلسطین اشغالی
یکشنبه (۱۵ خرداد) بود که یک کشتی اسرائیلی به منظور استخراج گاز به منطقه مورد مناقشه با لبنان «کاریش» وارد شد و اختلافات بار دیگر شعله‌ور شد.

روزنامه «الاخبار» لبنان در گزارشی در همین باره نوشت، در حالی که رژیم اسرائیل در تلاش برای تحمیل «واقعیت موجود» در میدان کاریش است و هشدار داد که هرگونه تعرض به سکوهای گاز ویژه این رژیم به مثابه اعلام جنگ است، لبنان با اقدامات دیپلماتیک در حال تلاش برای کنترل اوضاع است. «الیاس بوصعب» معاون رئیس پارلمان لبنان تماس‌های متعدد داخلی و بین‌المللی برقرار کرد از جمله با «آموس هوچشاین» میانجی آمریکایی در مذاکرات ترسیم مرزی تماس برقرار کرد تا ترتیب سفر وی به بیروت داده شود.

در ادامه این گزارش آمده، لبنانی‌ها در حال حاضر در این مسأله به دو گروه تقسیم شده‌اند؛ عده‌ای بر «خط ۲۹» تأکید دارند که نمایندگان «تغییریون» نیز به آن اضافه شده‌اند و عده‌ای بر «خط ۲۳» تأکید دارند و اصلاح فرمان «۶۴۳۳» صادر شده در سال ۲۰۱۱ را رد می‌کنند. دیروز نیز موضوع جدیدی اعلام شد و حزب‌الله «نواف الموسوی» نماینده سابق پارلمان را به صورت رسمی مسؤول این پرونده کرد، مسأله‌ای که نشان دهنده اهمیت این پرونده برای حزب‌الله پس از سکوت طولانی مدت است و «سید حسن نصرالله» فردا شب (پنجشنبه شب) سخنرانی خواهد کرد و در آن، به این موضوع خواهد پرداخت.

میدان کاریش (۱۴۳۰ کیلومتر مربع) در منطقه ۲۹ مرزی میان لبنان و رژیم صهیونیستی قرار دارد. رژیم نامشروع اسرائیل، ادعای حاکمیت بر تمام این منطقه را دارد اما لبنان اعلام کرده که بخش زیادی از میدان مذکور در مرزهای آبی لبنان است. بیروت در نامه‌ای به سازمان ملل خواستار تعیین خط ۲۹ به جای خط ۲۳ (۳۶۰ کیلومتر مربع) شده است.

«نبیه بری» رئیس‌ پارلمان لبنان دیروز (سه‌شنبه) اعلام کرد یکشنبه یا دوشنبه هفته آینده میانجی‌گر آمریکایی به بیروت سفر خواهد کرد تا مناقشه این کشور با رژیم صهیونیستی را بررسی کند اما منابع وزارت خارجه لبنان می‌گویند هنوز موعد دقیق این سفر ابلاغ نشده است.

الاخبار افزود، در این حین دشمن اسرائیلی در حال تکمیل فعالیت‌های خود در جنوب خط ۲۹ است. «ترس از مکانی که کشتی در آنجا پهلو انداخته نیست بلکه ترس از این است که چه چیزی از چه چاه‌هایی استخراج خواهد کرد». کشتی حفاری «Stena IceMax» که برای شرکت آمریکایی «هالیبرتون» کار می‌کند چند روزی است که عملیات استخراج از چهارمین چاه در بخش جنوبی میدان کاریش در امتداد خط ۲۹ با نام « KM-۰۴» را آغاز کرده است؛ این اقدام پس از آن آغاز شد که احتمال وجود نفت در زیر چاه «KN-01 » در بخش شمالی کاریش مطرح شد.

به گزارش فارس، اخیرا، «نعیم قاسم» معاون سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان تأکید کرد که این جنبش آماده است به رژیم موقت صهیونیستی، پاسخ دهد. قاسم گفت که «به محض اعلام دولت لبنان مبنی بر تجاوز اسرائیل به آب‌ها و نفت ما در دریای مدیترانه، حاضریم نقش خود را در فشار و بازدارندگی در برابر اسرائیل، ایفا کنیم».

این مقام حزب الله تأکید کرد که این جنبش آماده است تا با استفاده از ابزارهای مناسب از جمله زور، از حقوق لبنان حمایت کند. وی ادامه داد: «در مسئله ترسیم مرزهای دریایی، اگر بن‌بستی در مذاکرات وجود دارد، باید اعلام کنند که مذکرات به بن بست قرار دارد و به پایان رسیده است».

معاون دبیرکل حزب الله در پایان خاطر نشان کرد: «ما [درباره مذاکرات دریایی] مهلتی برای حکومت تعیین نمی‌کنیم؛ زیرا در چنین تصمیمهایی، زیر چتر آن قرار داریم، ولی آن را به تسریع [در نتیجه آن] تشویق می‌کنیم».

پربیننده ترین خبرها