درگیری شبه‌نظامیان کُرد با مزدوران ترکیه در شمال سوریه

درگیری شبه‌نظامیان کُرد با مزدوران ترکیه در شمال سوریه
پنج‌شنبه 19 خرداد 1401 - 20:02

شبه‌نظامیان کُرد در شمال حلب واقع در شمال سوریه با عناصر وابسته به ترکیه درگیر شدند و حملات راکتی و توپخانه‌ای بین طرفین انجام شد.

العالم - سوریه

شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) و تروریست‌های موسوم به «ارتش ملی سوریه» (وابسته به ترکیه) در شمال حلب با هم درگیر شدند.

روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» گزارش داد، این درگیری‌ها در استان حلب و با سلاح سنگین صورت گرفته است و ارتش سوریه نیز تجهیزات نظامی و نیروهای بیشتری به منطقه «تل رفعت» در شمال حلب فرستاد.

به گزارش الشرق الاوسط، نیروهای ترکیه و تروریستهای تحت حمایت این کشور در حلب در حالت آماده‌باش قرار دارند و پهپادهای شناسایی این کشور در مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان کُرد، پروازهای خود را افزایش داده‌اند.

یکی از سرکرده‌های ارتش ملی نیز گفت که بمباران شدیدی در منطقه «منغ» و تل رفعت (بیست کیلومتری شمال حلب) بین این گروه و عناصر کُرد انجام شده و در جریان آن، یک اتاق عملیات کُردها هدف قرار گرفته است.

پایگاه خبری معارض «عنب بلدی» هم ضمن تأیید این حمله، گزارش داد که این حملات به صورت توپخانه‌ای و راکتی بوده است و در پی آن، شماری از شبه‌نظامیان کُرد هم کشته و زخمی شده‌اند.

مزدوران ترکیه تجهیزات نظامی خود را نمایش دادند

عنب‌بلدی همچنین گزارش داد که عناصر تروریستی حاضر در شمال سوریه، در وضعیت آماده‌باش و افزایش آمادگی نظامی قرار دارند. مزدوران وابسته به ترکیه همچنین در مناطق تحت اشغال خود، رژه برگزار می‌کنند.

نهاد موسوم به «اتاق فرماندهی واحد» (عزم) که از چند گروه وابسته به ارتش ملی تشکیل شده است، امروز پنجشنبه با تانکها و تجهیزات نظامی خود در شهر «اعزاز» و شهرک «سجو» در شمال حلب رژه برگزار کردند. این اتاق عملیات گفت که این اقدامات در چارچوب افزایش آمادگی و آماده شدن برای جنگهای آتی است.

این در حالی است که منابع خبری وابسته به کُردها، اطلاعاتی درباره این حمله منتشر نکردند. البته این منابع به حملات توپخانه‌ای مزدوران ترکیه به شهرک «تل تمر» در شمال استان الحسکه اشاره کردند و خبر دادند که تلفاتی در پی نداشته است.

وزارت دفاع ترکیه اما مدعی شد که در جریان این حملات، سه عنصر وابسته به «پ.ک.ک» کشته شده‌اند. به گفته این نهاد، این عناصر برای حمله به مناطق تحت اشغال مزدوران ترکیه در شمال غرب الحسکه و شمال رقه آماده می‌شدند.

این درگیریها در حالی صورت می‌گیرد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تازگی گفت که کشورش قصد دارد عملیاتی را در شمال سوریه آغاز کند؛ هر چند پیش از این گفته بود که مشخص نیست دقیقا چه زمانی این حمله را آغاز کند.

در همین ارتباط، «سعید الحسن» که الشرق الاوسط وی را یک فعال در ریف حلب می‌داند، گفت که بعید نیست دولت سوریه و عناصر کُرد به توافق برسند و این شبه‌نظامیان از شهرهای اصلی حلب (تل رفعت و منغ) خارج شوند و کنترل آن را به دمشق واگذار کنند.

الحسن همچنین مدعی شد، طی چند روز اخیر، شماری از خاواده‌های فرماندهان نیروهای دموکراتیک از تل رفعت به حلب منتقل شدند.

نیروهای دموکراتیک شبه‌نظامیان وابسته به آمریکا هستند. این عناصر با کمک نظامیان تروریست آمریکایی مناطقی در شمال شرق و شرق سوریه را در اشغال خود دارند و بارها مدعی تشکیل خودمختاری شده‌اند، ولی با تهدیدهای ترکیه و احتمال تنها گذاشته شدن آنان از سوی آمریکا، مطابق معمول به سمت دمشق متمایل شده‌اند.

این عناصر سه‌شنبه هفته جاری برای هماهنگی با دولت سوریه اعلام آمادگی کردند و گفتند که برای مقابله با هر گونه حمله احتمالی ترکیه به مناطق تحت تسلط آنان، با دمشق هماهنگ خواهند شد.

دولت سوریه بارها از نیروهای دموکرانیک خواسته است که از زیر چتر آمریکا خارج شوند و چندین بار نیز در این زمینه گفت‌وگو کرده‌اند، ولی با کارشکنیهای واشنگتن، راه به جایی نبرده‌اند. دمشق البته تأکید دارد که ترکیه و آمریکا را به عنوان دو کشور اشغالگر، از خاک خود اخراج خواهد کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها