گروسی بهتر از هر کسی حقیقت برنامه هسته ای ایران را می داند

گروسی بهتر از هر کسی حقیقت برنامه هسته ای ایران را می داند
شنبه 21 خرداد 1401 - 14:16

آمریکا و سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) باز هم در محاسبات خود اشتباه کردند؛ آنها تصور می کردند می توانند در مذاکرات وین به خصوص پس از تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران و به صرف تصویب قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی هسته ای، از ایران امتیاز بگیرند اما حوادثی که طی چند روز گذشته رخ داد، ثابت کرد اوضاع در آژانس چندان هم بر وفق مراد آنها نیست.

العالم - تحلیل روز

ایران ابتدا به آمریکا و همپیمانانش درباره عواقب بهره برداری سیاسی از آژانس بین المللی هشدار داد همچنین به خود آژانس هم درباره پیامدهای نادیده گرفتن همکاری همه جانبه ایران با این آژانس – که فراتر از همه معاهدات و توافق های بین المللی صورت می گرفت – هشدار داد و تأکید کرده بود که اینگونه بهره برداری از آژانس و نادیده گرفتن همکاری های ایران پیامدهایی دارد که به نفع هیچ کس نیست.

آمریکا و آژانس به خیال اینکه ایران در نهایت به زانو درمی آید، هشدارهای ایران را نادیده گرفتند و این بار گزارش شتابزده و نامتعادل رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی هسته ای را با همه اطلاعات دروغین و جعلی اش – که رژیم صهیونیستی آنها را در اختیار گروسی قرار داده است – دستاویز قرار دادند.

ایران در پاسخ به این اقدام سیاسی و تحریک آمیز آژانس، 18 دوربین متعلق به آن را در تأسیسات هسته ای خود خاموش کرد. این دوربین ها خارج از تعهدات ایران کار گذاشته شده بودند و در واقع ایران برای نشان دادن حسن نیت و اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود، اجازه داده بود این دوربین ها نصب شوند.

با این حال باز هم بقیه دوربین های متلعق به آژانس را روشن نگه داشت تا ثابت کند که همکاری اش با آژانس در چارچوب توافق های قبلی همچنان ادامه دارد. نکته جالب توجه این است که ایران بدون اطلاع آژانس هیچ کاری نکرده است و اقدامات اخیرش خلاف هیچ یک از توافق های قبلی نبوده است بلکه با خاموش کردن دوربین های فراپادمانی، صرفا تعهدات داوطلبانه خود را متوقف کرده است.

گروسی ابتدا اقدام اخیر ایران را ضربه ای کاری بر مذاکرات وین توصیف کرد و طبق معمول فراموش کرد که چه کسانی در حقیقت به مذاکرات وین و توافق ها ضربه زده است. گروسی بدون اینکه خود بداند به طور ضمنی به همکاری ایران با آژانس اذعان کرد و گفت که اقدام اخیر ایران "چالشی بزرگ در مقابل امکان آژانس برای ادامه کار خود در ایران" است. او با این جمله به صراحت به همکاری ایران با این آژانس اذعان کرد در حالی خود در گزارش اخیرش آن را انکار کرده بود.

در ابتدا آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریک، این اقدام قانونی ایران را "تحریک آمیز" خواند و مثل گروسی فراموش کرد که این آمریکاست که با خروج یک طرفه از برجام، باعث تحریک جامعه جهانی شده و تحریم های بی سابقه و غیر قابل توجیهی را بر ملت ایران تحمیل کرد.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران با واکنش جدی و قاطعانه در مقابل این قطعنامه اعلام کرد: "ما حتی یک قدم از مواضع خود عقب نمی نشینیم و صدور چنین قطعنامه هایی هیچ تأثیری ندارد و به هیچ هدفی نمی رسد".

شفافیت برنامه هسته ای صلح آمیز ایران و همکاری گسترده ایران با آژانس و شکست همه سیاست های آمریکا و غرب برای منزوی کردن ایران و قبل از همه اینها موضع صریح و قاطعانه ایران، صادرکنندگان این قطعنامه را واداشت تا لحن خود را در مقابل ایران تغییر دهند؛ این بار برلین، لندن و پاریس با صدور بیانیه مشترکی گفتند: "ما از ایران می خواهیم به تنش زایی هسته ای!! پایان دهد و هر چه زودتر برای احیای برجام در زمان باقیمانده، توافق کنونی را امضا کند".

گروسی هم گفت: "اگر ایرانی ها مایل به دیدار هستند من برای بررسی تحولات کنونی حاضرم با آنها دیدار کنم. ما به تلاش خود برای حل اختلاف با ایران ادامه می دهیم.. من فکر نمی کنم که هنوز به بن بست رسیده باشیم".

گروسی بهتر از هر کسی می داند که برنامه هسته ای صلح آمیز ایران، شفاف ترین برنامه در کل جهان است. ایران با پذیرش بیش از 25 درصد فعالیت بازرسان آژانس در جهان، تنها 3 درصد از سهم انرژی هسته ای در جهان را در اختیار دارد.!!

دو دهه تجربه کافی است تا همه طرف های برجام به خصوص آمریکا را وادار به بررسی بسته پیشنهادی حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران کند. آنها اکنون باید انتخاب کنند؛ ایران همواره روند سیاسی و دیپلماتیک و دستیابی به توافق خوب را انتخاب کرده و می کند مشروط بر اینکه خطوط قرمز ایران و عزت و حرمت ملت ایران حفظ شود.

  • سعيد محمد – العالم

پربیننده ترین خبرها