کاهش بهای نفت همزمان با افزایش شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده در ایالات متحده و وضع محدودیت‌های جدید کرونا در چین

کاهش بهای نفت همزمان با افزایش شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده در ایالات متحده و وضع محدودیت‌های جدید کرونا در چین
شنبه 21 خرداد 1401 - 11:19

طلای سیاه آخرین روز از هفته گذشته را با کاهش بها پشت سر گذاشت.

العالم - جهان

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از رویترز، پس از آنکه شاخص موسوم به «قیمت‌های مصرف‌کننده» در ایالات متحده بیش از حد انتظار افزایش یافت و چین اقدامات جدیدی برای قرنطینه کووید-19 اعمال کرد، بهای نفت روز جمعه کاهش یافت.

روز جمعه بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با 1 دلار و 6 سنت کاهش به 122 دلار و 1 سنت رسید. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 84 سنت کاهش، 120 دلار و 67 سنت معامله شد.

البته هر دو شاخص هفته گذشته را با افزایش به پایان رساندند - 1.9 درصد برای برنت و 1.5 درصد برای WTI.

در این روز، قیمت نفت همراه با سهام وال استریت دچار تنزل شد. دلیل این تنزل نیز انتشار اخباری مبنی بر شتاب گرفتن قیمت های مصرف کننده در ایالات متحده در ماه مه بود. این در حالی است که قیمت بنزین در آمریکا به رکورد بالایی رسیده و هزینه مواد غذایی افزایش یافته است که منجر به بزرگترین افزایش سالانه، در حدود 40 سال اخیر شده است. این وضع، انتظارات را درباره اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر از سوی بانک مرکزی آمریکا افزایش داده است.

فیل فلین، تحلیلگر موسسه پرایس فیوچرز در این خصوص گفت: «نگرانی این است که چنین وضعی می تواند یک شاخص رو به جلو برای عادات مصرف کنندگان باشد و اگرچه تقاضای بنزین در حال حاضر قوی است، این نشانه ای برای آینده است که در صورت تثبیت نشدن قیمت بنزین، مصرف کنندگان استفاده بنزین خود را کاهش خواهند داد.»

یک نکته منفی دیگر برای تقاضا، شرایط حاکم بر چین است. شانگهای و پکن روز پنجشنبه به حالت هشدار کووید-19 بازگشتند. بخش‌هایی از شانگهای محدودیت‌های قرنطینه جدیدی اعمال کردند و این شهر آزمایش انبوه را برای میلیون‌ها نفر از ساکنان خود در نظر گرفت.

پربیننده ترین خبرها