سازمان ملل از عربستان خواست تا بستگان مقام ارشد سابق اطلاعاتی سعودی را آزاد کند

سازمان ملل از عربستان خواست تا بستگان مقام ارشد سابق اطلاعاتی سعودی را آزاد کند
شنبه 21 خرداد 1401 - 11:46

گروه ویژه بررسی بازداشت های خودسرانه سازمان ملل متحد از عربستان خواست که فوری دو پسر و داماد «سعد الجبری» از مقامات ارشد سابق اطلاعاتی این کشور را که در کانادا در تبعید به سر می برد و مقامات سعودی قصد کشتن او را نظیر جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی داشته اند، آزاد کند.

العالم ـ آمریکا

پایگاه خبری «العربی الجدید» به نقل از رویترز گزارش داد: در سال 2020 میلادی، دادگاهی در عربستان، عمر و سارا الجبری دو فرزند خانواده الجبری را به اتهام پولشویی و برنامه ریزی برای خروج غیرقانونی از کشور به زندان محکوم کرد؛ در حالی که هر دوی این افراد ، اتهامات وارده را رد کردند.

این دو نفر در ریاض دستگیر شدند. سالم المزینی داماد الجبری نیز در دبی دستگیر و به عربستان منتقل شد.

براساس این گزارش، دولت های عربستان و امارات تاکنون واکنشی درباره این خبر نشان نداده اند.

به نوشته «وال استریت ژورنال»، الجبری سالها در وزارت کشور همراه «محمد بن نایف» وزیر کشور و ولیعهد سابق عربستان بود و به او کمک می­ کرد و مقامات پیشین آمریکا او را به دلیل کمک به جلوگیری از حملات به اهداف غربی حمایت می­ کردند.

الجبری که زمانی رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان بود و اکنون در کانادا در تبعید بسر می‌برد، چند ماه پیش با ارائه شکایتی به یک دادگاه آمریکا گفت: «محمدبن سلمان» ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۸ میلادی تیمی را برای ترور او (به کانادا) اعزام کرد اما این طرح از سوی مقامات کانادایی خنثی شد.

الجبری به دادگاه آمریکا اعلام کرد که ماموران سعودی با روادید گردشگری و با همراه داشتن ابزارآلات ارّه کردن جسد و کشتن او وارد کانادا شدند.

به گزارش ایرنا، بن سلمان بعد از کنار زدن «محمد بن نایف» ولیعهد پیشین و نشستن بر روی کرسی ولایتعهدی درصدد کسب مشروعیت برای خود و کنار زدن و حذف مخالفان از صحنه سیاسی عربستان برآمد اما قتل فجیع «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد حکومت سعودی در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه ضربه شدیدی به تلاش های او برای کسب مشروعیت در سطح داخلی و بین المللی وارد کرد. این درحالی است برخی گزارش های رسانه ای قضیه الجبری را متفاوت از خاشقچی می دانند زیرا الجبری همچون خود بن سلمان رابطه خوبی با برخی مسئولان آمریکایی دارد و از حمایت آنها برخوردار است، موضوعی که خاشقچی از آن برخوردار نبود.

پربیننده ترین خبرها