خطیب زاده:

گروسی در جای غلط و با افراد غلط دیدار کرده است/ پاسخ ایران به قطعنامه آژانس قاطع بود و نگرانی اشاعه‌ای ندارد/ ضربه گروسی به اعتبار آژانس/ توافق در دسترس است اگر آمریکا از توهم دست بردارد/ اگر توافق صورت گیرد اقدامات ایران برگشت پذیر است/ دستور کار ایران، چین و روسیه برای فاصله گرفتن از دلار/سپاه کابوس یاغی های متجاوز به کشورهای منطقه / عملیات دقیق علیه موساد در اربیل عراق/ هیچ هواپیمای ایرانی توقیف نشده است/ وقتی رژیم صهیونیستی از سخنرانی سید مقاومت دست و پایش راگم می کند 

گروسی در جای غلط و با افراد غلط دیدار کرده است/ پاسخ ایران به قطعنامه آژانس قاطع بود و نگرانی اشاعه‌ای ندارد/ ضربه گروسی به اعتبار آژانس/ توافق در دسترس است اگر آمریکا از توهم دست بردارد/ اگر توافق صورت گیرد اقدامات ایران برگشت پذیر است/ دستور کار ایران، چین و روسیه برای فاصله گرفتن از دلار/سپاه کابوس یاغی های متجاوز به کشورهای منطقه / عملیات دقیق علیه موساد در اربیل عراق/ هیچ هواپیمای ایرانی توقیف نشده است/ وقتی رژیم صهیونیستی از سخنرانی سید مقاومت دست و پایش راگم می کند 
دوشنبه 23 خرداد 1401 - 11:40

سخنگوی وزارت خارجه با انتقاد شدید از سفر اخیر گروسی به سرزمین‌های اشغالی گفت: آقای گروسی با انجام این سفر باید نگران استقلال و بی‌طرفی آژانس باشد. این اقدام در زمان غلط ، جای غلط و دیدار با افراد غلط انجام شده و به اعتبار آژانس ضربه وارد کرده است.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران، با انتقاد شدید از سفر اخیر گروسی به سرزمین‌های اشغالی گفت: آقای گروسی با انجام این سفر باید نگران استقلال و بی‌طرفی آژانس باشد. این اقدام در زمان غلط ، جای غلط و دیدار با افراد غلط انجام شده است . به اعتبار آژانس ضربه وارد کرده است و امیدواریم این رویه اصلاح شود.

وی اظهار داشت: جای تاسف است که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان کارگزار سازمان انرژی اتمی این ساختار را در اختیار چنین رژیم قانون‌گریزی قرار داده است و توسط کارگزاران خود این ساختار را به سخره گرفته و به چالش کشیده است.

خطیب زاده ادامه داد: این اقدامات دستاوردهای سازمان‌های بین المللی را بی اعتبار کرده است، پیام این سفر مثل هر اقدام دیپلماتیک دیگری روشن است و مدیرکل آژانس موظف است در پی استقلال این سازمان و بیطرفی آن باشد، طبق اساسنامه سازمان بین المللی انرژی هسته ای، مدیرکل وظیفه قطعی در این خصوص داشته است و با سفر به سرزمین های اشغالی به اعتبار آژانس ضربه بدی وارد کرده است.رژیم صهیونیستی هیچ معاهده منع اشاعه‌ای را نپذیرفته است.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه تصویب قطعنامه آژانس چه تاثیری در روند گفتگوهای وین خواهد داشت، گفت: ما با یک کنشگر یاغی و با یک رژیم یاغی در این منطقه رو به رو هستیم که بیشترین رفتار های یاغی گرایانه، تروریستی، مداخله‌جویانه، جنگ طلبانه و قانون گریزی را در نظام بین الملل به منصه ظهور گذاشته است. رژیم جعلی صهیونیستی از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است که ساختارهای حقوق بین الملل را به سخره بگیرد و سازمان‌های بین‌المللی را ابزار کند همه این کارها با حمایت ها و چک سفید امضای برخی کشورها انجام شده است.

وی قطعنامه آژانس را کاملا سیاسی و طراحی شده خواند و گفت: این قطعنامه در مسیری بین ایران و آژانس ایجاد شده بود و توافق شده بود، خلل ایجاد کرده است، اقدام به تغییر لحن، تغییر گفتگو، تغییر واژه ها که به ناگاه در بیان مدیرکل به پارلمان اروپا رخ داد، نشان می‌دهد که دستور پذیری از یک مرکز انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: نمی‌توانستیم اقدام سیاسی و غیرفنی آژانس را بدون پاسخ بگذاریم لذا اقدامات خود را انجام دادیم و اقدامات قاطع و متناسب بود هر چقدر آنها بگویند که قطعنامه شکلی و توصیه‌ای بوده است اما اگر ضرورتی بر ارائه قطعنامه نبود .

توافق در دسترس است اگر آمریکا از توهم عبور کند

خطیب‌زاده در مورد کاهش تعهدات برجام یایران گفت: آنچه که جمهوری اسلامی ایران در کاهش تعهدات برجامی خود انجام داده است، در پاسخ به اقدامات طرف مقابل بوده است. اگر فردا در وین توافق انجام شود، تمامی اقدامات ایران برگشت پذیر است. اما فشارهایی که بر مردم ایران تحمیل کردند، برگشت ناپذیر است.

وی تصریح کرد: بهتر است غرب تمرکز خود را بر به نتیجه رسیدن توافق بگذارد. توافق در دسترس است اگر آمریکا از توهم اهرم سازی عبور کند.

دستور کار ایران، چین و روسیه برای فاصله گرفتن از دلار

وی در مورد اظهارات صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در مورد پیشنهاد پول جدید برای جایگزینی دلار گفت: اینکه مبادلات خودمان را به غیر از دلار انجام دهیم همواره در دستور کار ایران بوده است و تلاش می‌کنیم از دلار فاصله بگیریم و تنها پیشنهاد ایران نیست بلکه پیشنهاد چین و روسیه هم بوده است ولی اصل ایده در دستور کار ما بوده است.

وزیرخارجه پاکستان فردا به ایران سفر می‌کند

خطیب زاده در مورد سفرهای دیپلماتیک به تهران گفت: فردا وزیر خارجه پاکستان به تهران خواهد بود. رئیس جمهور ترکمنستان به ایران می‌آید. رئیس مجلس ارمنستان در این هفته عازم ایران است.

وی همچنین در مورد تعیین سفرای ایران در فرانسه، انگلیس و سازمان ملل و شایعه مخالفت با گزینه‌های وزارت خارجه در نهاد ریاست جمهوری گفت: فرآیندهای معمول به صورت عادی در حال انجام است. حتما فرآیند انتخاب و اعزام سفرا با حساسیت و دقت نظر بالایی انجام شود و شاید باعث شده این برداشت پیش بیاید. برخی کشورهایی که نام بردید در مرحله گرفتن آگرمان از دولت میزبان است که ان شاءالله سفرا اعزام می‌شوند.

امیر عبداللهیان به زودی عازم آفریقا می‌شود

سخنگوی وزیر امورخارجه با بیان اینکه امیرعبداللهیان به زودی عازم آفریقا می‌شود، گفت: به طور ویژه بخش آفریقای وزارت امورخارجه مامور شده است که این اتفاقات را پیگیری کند.

سوریه نمی تواند حیات خلوتی برای تجاوزات رژیم صهیونیستی باشد

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره حمله اخیر رژیم صهیونیستی به فرودگاه دمشق اظهار داشت: بعد از این اتفاق امیرعبداللهیان با همتای سوری صحبت و این اقدام را محکوم کرد و درباره چگونگی مرتفع کردن این مشکل برای فرودگاه دمشق و پیش بینی های لازم صحبت‌ کرد. در گفت و گو با گوترش تجاوزات مکرر رژیم اشغالگر قدس محکوم شد. این رژیم سعی می‌کند بحران‌ها را به خارج از سرزمین‌های اشغالی منتقل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ملت سوریه و ملت‌های دیگر منطقه می‌دانند که جواب متجاوز سیلی است. قطعا سوریه نمی‌تواند حیاط خلوتی برای تجاوزات رژیم صهیونیستی باشد، مقاومت پاسخ درست به رژیم صهیونیستی است.

سپاه کابوس یاغی های متجاوز به کشورهای منطقه

وی درباره اقدام صورت گرفته از سوی حساب توئیتری وزارت خارجه آمریکا برای تعیین جایزه به منظور کسب اطلاعات از سپاه پاسداران گفت: اینکه سپاه غیور پاسداران ایران کابوس یاغیان و متجاوزان، تروریست‌ها و قانون گریزان و برهم زنندگان نظم منطقه‌ای آغاز کنندگان جنگ در منطقه و متجاوزان به کشورهای منطقه باشد باعث افتخار ایران است و سپاه سرافراز ایران به عنوان تامین کننده ثبات و امنیت در منطقه مورد حقد و کینه و بدخواهی این گونه کشورها و کنشگران قانون گریز و یاغی قرا می‌گیرد.

اینها سند افتخار است و بیش از اینکه معنای واقعی داشته باشد یک عملیات روانی است و اتفاقا عملیات روانی از جنس بسیار زرد آن که نشان می‌دهد در حوزه واقعی چقدر ناتوان هستند اقدامات آنها بی اساس است که کارزارهای ضد اطلاعاتی را در فضای رسانه‌ای انجام می‌دهند.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی در مورد احتمال دیدرا وزرای خارجی ایران و عربستان افزود: تمرکز جمهوری اسلامی ایران بر حج است تا حج خوبی برگزار شود و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند حج آرامی را داشته باشیم .

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری اعلام کرد: قطعا بازگشایی سفارتخانه‌ها یکی از موضوعاتی است که در ادامه مسیر باید انجام شود. الان تمرکز ما بر روی موضوع حج است.

وی همچنین گفت: موضوع بریکس در دستورکار ما قرار داشته و دارد و در ادامه مسیر اگر تحول خاصی انجام شد اطلاع رسانی خواهد شد.

عملیات دقیق در اربیل عراق علیه عناصر موساد

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات فؤاد حسین وزیر خارجه عراق که گفته بود عراق هیچ مدرکی به دست نیاورده که ثابت کند اهدافی که ایران در اربیل بمباران کرده مرکز موساد بوده است، گفت: دوستان را در عراق توصیه می‌کنیم که مراقبت کنند مرزهای جغرافیایی و کشورشان مورد سوء استفاده طرف‌های یاغی برای اقدامات ضد امنیتی بر علیه دوستانشان، ایران و مردم ایران قرار نگیرد بیش از آنچه بخواهند به آنها اطلاعات داده شده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره حمله پهپادی اخیر در اربیل و خبرها درباره کشته‌شدن ۲ نفر از اعضای موساد گفت: در این باره پاسخی ندارم. پاسخ اسرائیل را در جای خودش می‌دهیم و در کشورهای ثالث نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: عملیات اخیر در اربیل عراق علیه عناصر یک رژیم یاغی، جراحی کوچکی بود که به‌طور دقیق به هدف اصابت کرد.

خطیب زاده در مورد سفر وزیر خارجه روسیه گفت: زمان سفر لاوروف به ایران اطلاع رسانی خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر کمیسیونر عالی حقوق بشر چین گفت: از سفر کمیسر عالی حقوق بشر به چین هم استقبال می‌کنیم. برخی طرف‌ها موضوع حقوق بشر را به یک ابزار سیاسی تبدیل کرده‌اند.

دستگیری دیپلمات ایران در بلژیک نقض فاحش قرارداد وین است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد آخرین وضعیت آقای اسدی گفت: دستگیری اقای اسدی دیپلمات ایران در بلژیک نقض فاحش قرارداد وین در سال ۱۹۶۱ است.

وی ادامه داد: با دستور رئیس جمهور شکایت حقوقی برای آزادی آقای اسدی در مجامع بین‌المللی انجام شد.دولت بلژیک نقض عهد و بدعت خطرناکی را انجام دادند و بدون قید و شرط باید آقای اسدی آزاد و درخصوص دستگیری وی اعاده حیثیت شود.

شبهه افکنی برخی اظهارات در مورد مراسم سفارت روسیه

خطیب‌زاده در مورد عکس های منتشر شده از سفارت روسیه گفت: نگاه دقیق نیازمند است، اگر به عکس‌های سفارت ایران در روسیه نگاه کنید، می‌بینید که مقامات نظامی، امنیتی و وزرای روسیه در صف می‌ایستند تا به سفیر ایران دست بدهند و بعد از جلسه بنده عکس‌هایی در این زمینه به شما نشان خواهم داد، کار دیپلمات همین است نباید دچار خود تحقیری شویم.

وی ادامه داد: شما منتقد هر سیاستی که هستید، باشید هر نگاهی که به سیاست خارجی دارید، داشته باشید، اساساً جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران زیبایی هایشان در این تفاوت سلیقه‌ها است.ما در منطقه جز کشورهایی هستیم که هر نوع گفتمان را می‌توانیم داشته باشیم و بشنویم در مورد ایالات متحده، روسیه، چین، ترکیه و پاکستان.

سخنگوی وزارت امورخارجه اظهار داشت: سیاست آن چیزی است که از این تریبون، تلفن رئیس جمهور و وزیر امور خارجه اعلام می‌شود آنچه که مردم و رسانه‌ها و نخبگان می‌گویند مورد احترام است.

وی با تاکید بر اینکه نباید دچار خود تحقیری شوید، گفت: گفتمان جمهوری اسلامی ایران «نه شرقی نه غربی» «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» و توانمندسازی ملت ایران و غرور ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: فراموش نکنید که وزیر امور خارجه در مسکو گفت« ما نه اقمار کسی می شویم و نه برای خودمان قمری می خواهیم»،برخی اظهارات شبهه افکنی است.

واکنش خطیب زاده به اعلام آمادگی گروسی برای سفر به تهران

سخنگوی وزارت خارجه درباره آمادگی گروسی برای سفر به تهران نیز اظهار داشت: مراودات ما با آژانس در چارچوب فنی خود ادامه خواهد یافت.

تشریح نقشه راه ۲۰ ساله بین ایران و ونزوئلا

خطیب‌زاده درباره نقشه راه ۲۰ ساله بین ایران و ونزوئلا و کمک های بلاعوض ایران به کاراکاس نیز اظهار داشت: در سفر قبلی که به ایران انجام شد امیرعبداللهیان موضوع را پیشنهاد داد و بلافاصله توسط مقامات ارشد دو کشور مورد توافق قرار گرفت. دو کشور در سطحی از همکاری‌ها هستند که نیازمند توافق بلندمدت است که دچار برخی روزمره‌گی‌ها نشود. نقشه راه بلندمدت بین کشورها برای این است که حوزه‌های همکاری را مشخص کنند. اقتصاد ایران و ونزوئلا در بسیاری از ابعاد با هم مکمل هستند. دو کشور همکاری‌های نزدیکی را داشتند و الان در حوزه‌های اقتصادی مراودات خوبی دارند و سفارش‌های جدی در این حوزه‌ها داشتند. فروش نفت ایران به ونزوئلا و همه اینها در این سفر تبدیل به این نقشه راه بلندمدت ۲۰ ساله شد و این خودش مبنایی خواهد شد که این روابط را به سمت جدید ببریم.

هیچ هواپیمای ایرانی توفیق نشده است

وی درباره توقیف یک فروند هواپیما در آرژانتین گفت: هیچ هواپیمایی از ایران و متعلق به شرکت‌های ایرانی در هیچ کجا توقیف نشده و چنین اتفاقی برای آن نیفتاده است. این چند هفته اخیر مدام پر از خبرسازی و عملیات روانی است و برخی اظهارات برای ایجاد حس ناامنی است. براساس اعلام ماهان این هواپیما به ونزوئلا فروخته شد و خدمه آن هم ایرانی تنها نیستند و اتباع کشورهای دیگر هم هستند.

وضعیت سیاسی عراق

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره وضعیت عراق نیز اظهار داشت: در خصوص موضوعات داخلی عراق باید گروه‌ها و مردم عراق صحبت کنند. مردم عراق در این مرحله از بلوغ سیاسی قرار دارند که در توافقاتی که با هم دارند بتوانند مشکلات را حل کنند. آنچه برای ایران مهم است حفظ تمامیت ارضی و ثبات و امنیت عراق است. همواره بر حاکمیت قانون و مسیرهای قانونی و حفظ آرای مردم تأکید کرده‌ایم و معتقدیم همه گروه‌های عراقی تلاش کنند عراق از این امنیت و آرامش دور نشود.

عملیات روانی مقامات صهیونیست درباره مانور نظامی با قبرس

وی درباره برگزاری مانور رژیم صهیونیستی با قبرس و ادعاهای مقامات صهیونیستی در این باره اظهار داشت: اسرائیل و برخی طرف‌ها پازل‌هایی را برای جنگ روانی ایجاد کردند و این ادعای رژیم صهیونیستی از اساس غلط است. سفیر قبرس را دعوت و پاسخ داد که چنین حرفی از اساس غلط و کذب محض است و اینکه روابط ایران و قبرس ممتاز است و اجازه نمی‌‌دهیم طرف‌های ثالث اقدامی را صورت دهند. اینها عملیات روانی است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره مقر سازمان ملل در آمریکا خاطرنشان کرد: آمریکا باید به وظایفش و منشور سازمان ملل عمل کند.

اعلام وضعیت قرمز از سوی فرانسه و کانادا برای سفر به ایران با هدف مخابره حس ناامنی

اعلام وضعیت قرمز از سوی فرانسه و کانادا و هشدار برای سفر به ایران سؤال دیگری بود که پرسیده شد و خطیب‌زاده گفت: برخی کشورها و رسانه‌ها طراحی می‌کنند که حس ناامنی را به نظام بین‌الملل مخابره کنند و دستورکار روشنی است که دارند. برخی رسانه‌های معاند فارسی زبان همه تلاششان این است که این ناامنی را منتقل کنند این بیانیه‌ها توصیه‌های مسافرتی در همین راستاست. هر موقعی این اتفاق می‌افتد اهالی رسانه بدانید هدفگذاری آنها برای افکار عمومی است. این کشورها خودشان بخشی از ناامنی در نظام بین‌الملل هستند چه با سلاح و چه اقدام و چه با دار و دسته‌سازی‌ها علیه کشورهای مستقل انجام می‌دهند. کشور و مردم متمدن ایران مردمی هستند که در طی قرون و هزاره‌ها میزبان خیلی خوبی برای همه کشورها و افرادی بودند که به ناچار و از روی اجبار به این کشور آمده‌اند و این اقدامات سیاسی ارزش ندارد. بهترین شاهد مثال آنهایی هستند که به ایران می‌آیند و وضعیت را مشاهده می‌کنند.

وقتی رژیم صهیونیستی از سخنرانی سید مقاومت دست و پایش راگم می کند

وی در پاسخ به سؤالی گفت: رژیم اشغالگر قدس که از سخنرانی سید مقاومت دست و پایش را گم و در سرزمین‌های اشغالی اعلام وضعیت فوق العاده می‌کند، به خوبی می‌داند ایران در منطقه در باره امنیتش با کسی شوخی ندارد.

ابتکارات ایران برای آمریکا

خطیب‌زاده درباره ارسال ابتکارات از سوی ایران برای آمریکا نیز گفت: چه پیش از قطعنامه و چه در حوالی آن مذاکرات ادامه یافت و امیرعبداللهیان علاوه بر یکی دو موردی که با بورل تماس داشت تماس‌هایش ادامه یافت چه به صورت پیام‌های مکتوب و چه تلفنی و بورل از داخل قرنطینه تماس‌هایش با امیرعبداللهیان ادامه یافت و از آن مسیر ابتکارات و بسته‌هایی را فرستادیم و آنچه هست این است که آمریکا می‌خواهد مذاکرات را تطویل کند و برخی موضوعات دوجانبه را از طریق وین حل کند. این دار و دسته‌سازی و کارها با سه کشور اروپایی در این چارچوب دیده می‌شود که تبانی پیش پرده‌ای بوده که فشار بگذارند آنچه ما تاکید داریم توافق اجرایی شود مگر این‌که آمریکا تغییر منش بدهد.

پربیننده ترین خبرها