الحلبوسی: انسداد سیاسی ادامه نخواهد یافت/ نمایندگان مستعفی جایگزین می‌شوند

الحلبوسی: انسداد سیاسی ادامه نخواهد یافت/ نمایندگان مستعفی جایگزین می‌شوند
دوشنبه 23 خرداد 1401 - 16:33

رئیس پارلمان عراق که به اردن سفر کرده با اشاره به این‌که نامزدهایی که با بیشترین رأی از راهیابی به پارلمان جدید ناکام مانده بودند، جایگزین نمایندگان مستعفی جریان صدر خواهند شد، گفت که انسداد سیاسی در کشور ادامه نخواهد یافت.

العالم - عراق

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق که به اردن سفر کرده، امروز (دوشنبه، ۱۳ ژوئن)، درباره ماجرای استعفای نمایندگان جریان صدر در نشست خبری که در امان برگزار شد، توضیح داد.

به نوشته وبگاه «السومریه»، وی تصریح کرد: عضویت هر نماینده‌ای با استعفای او از پارلمان لغو می‌شود و این امر نیازی به رأی‌گیری ندارد.

الحلبوسی با اشاره به این‌که «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر ترجیح داد برای کشور و مردم «فداکاری» کند و موجب فلج شدن اوضاع نشود، افزود: «ما تلاش خالصانه‌ای برای منصرف کردن الصدر از تصمیم استعفاء کردیم.ما با اکراه استعفای نمایندگان فراکسیون صدر از پارلمان پذیرفتیم».

رئیس پارلمان عراق در ادامه تاکید کرد: «به تشکیل دولتی که خروجی‌های آن را نیروهای سیاسی متحمل شوند، ادامه خواهیم داد..ممکن است مراحل بعدی به سرعت پیش برود..نمایندگان جایگزین نمایندگان استعفایی فراکسیون صدر، نامزدهایی هستند که با بالاترین آراء در حوزه انتخاباتی خود، از ورود به پارلمان باز مانده بودند..در مرحله بعدی، این انسداد سیاسی ادامه نخواهد یافت.پس از استعفای نمایندگان صدر، تفاهمات متفاوتی حاصل خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با آرزوی رهایی عراق از شر تروریسم، تاکید کرد: منطقه نیازی به دخالت‌های خارجی ندارد. همکاری میان سرویس‌های امنیتی عراق و اردن به رهایی از دست تروریست‌ها کمک خواهد کرد.چالش‌های آتی، اقتصادی است.

خبرگزاری رسمی عراق، شب گذشته خبر داد که رئیس پارلمان عراق با استعفای نمایندگان جریان صدر موافقت کرده است. از سوی دیگر کمیساریای عالی انتخابات عراق در واکنش به انتشار خبر استعفای این نمایندگان، اعلام کرد: «کمیساریا تا این لحظه هیچ چیز رسمی در خصوص استعفای نمایندگان فراکسیون صدر دریافت نکرده‌اند تا جایگزینهای آن‌ها برای پارلمان معرفی شوند».

عصر دیروز رهبر جریان صدر عراق از نمایندگان این جریان در پارلمان عراق خواست تا استعفای خود را به رئیس پارلمان ارائه دهند.

وی در ادامه به همپیمانان پارلمانی جریان صدر گفت: «به همپیمانان خود در مجلس می‌گویم که شما از همپیمانی با ما آزاد هستید».

رهبر جریان صدر در ادامه گفت: «استعفای نمایندگان جریان صدر، فداکاری در راستای رها شدن ملت از سرنوشت مبهم است».

سید مقتدی الصدر پنجشنبه پیش از نمایندگان عضو فراکسیون صدر در پارلمان خواست که استعفای خود را بنویسند تا برای ارائه آن طی روزهای آینده به دستور وی، آماده باشند.

وی در توضیح دلیل درخواست استعفای نمایندگان جریان صدر گفت: «من دغدغه قدرت و سیاست نداشتم و فقط خواستار رسوا کردن هر فاسد ظالمی بودم. اکثریت برای ماست نه دیگران؛ در دولت توافقی شرکت نخواهم کرد».

رهبر جریان صدر ضمن اعلام اینکه انسداد سیاسی در عراق «ساختگی» است ، افزود، نمایندگان فراکسیون صدر آماده استعفاء هستند.

جریان صدر عراق طی انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

درست است که جریان صدر بیشترین کرسی‌های پارلمانی را در این انتخابات کسب کرده اما برای تشکیل دولت این کرسی‌ها کافی نیست و می‌بایست با سایر گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات، ائتلاف تشکیل دهد.

فارس

پربیننده ترین خبرها