آقای وزیر خارجه عراق، شما دیگر چرا؟!

آقای وزیر خارجه عراق، شما دیگر چرا؟!
دوشنبه 23 خرداد 1401 - 23:04

وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی مصری، در اظهاراتی غیر دوستانه، گفت که تهران حرف‌های جدیدی از بغداد خواهد شنید.

العالمعراق

تارنمای شبکه مصری «الغد» به نقل از فواد حسین وزیر امور خارجه عراق نوشت: تهران شروع به شنیدن زبان جدیدی از بغداد کرده است که قبلا نبود... ما به ایرانی ها گفتیم که به همکاری مشترک نیاز داریم اما به دخالت طرف ایرانی نیازی نداریم!

امیدوار بودیم وزیر امور خارجه عراق مثالی از دخالت ایران در امور عراق بزند، اما متأسفانه این کار را نکرد، در حالیکه همه می دانند ایران از زمان سرنگونی صدام در سال 2003 تا امروز پشتیبان قدرتمند عراق بوده است.

اگر حمایت ایران از عراق جدید، روند سیاسی، قانون اساسی، انتخابات، ایستادن در کنار مردم عراق هنگام تهدید «داعش» پس از رسیدن به دروازه‌های بغداد و اربیل، گشودن انبارهای اسلحه ایران برای عراقی‌ها، دفاع از شهرها و مقدسات عراق، فداکاری شرافتمندترین و بهترین فرماندهان ایرانی برای دفاع از عراق و حمایت از حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت عراق، دخالت محسوب می شود، پس حق با وزیر امور خارجه عراق است.

امیدوار بودیم که رئیس دیپلماسی عراق، به جای ایران، با کشورهایی که همه موارد فوق را رد کردند، با عراق و عراقی ها دشمنی کردند، میلیاردها دلار در این راه خرج کردند، فتوا دادند و عراقی ها را کافر نامیدند، ده ها هزار تکفیری و بمب گذار انتحاری فرستادند تا خود را در خیابان ها، بازارها، کوچه ها و شهرهای عراق، منفجر و عراق جدید را، منهدم و روند سیاسی در آن را نابود کنند و این کشور را به قبل از سال 2003 بازگردانند، با زبانی جدید صحبت کند.

امیدوار بودیم که فؤاد حسین از زبان جدیدی که در قبال ایران استفاده کرد، در مقابل کشورهایی که عامل همه بدبختی های عراق هستند، استفاده کند. اما این کار را نکرد و به جای آنکه بگوید رابطه با ایران ممتاز است، گفت که رابطه عراق با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ممتاز است.

اگر حکومت عراق حمام خونی که رژیم های عرب در این کشور قبل و بعد از سال 2003 جاری کردند را فراموش کرده و به روابط عالی با آنها رسیده است، چگونه نمی تواند با کشوری که در ریختن خون حتی یک عراقی دخیل نبوده و حتی فرماندهانش را برای امنیت عراق فدا کرده است، به چنین رابطه ای برسد.

فواد حسین درباره روابط عراق با ترکیه نیز با زبانی دیپلماتیک صحبت کرد اما درباره ایران هرگز اینگونه صحبت نکرد، علیرغم اینکه ترکیه سرزمین های وسیعی در عراق را اشغال و این کشور را از آب های دجله و فرات محروم کرده است. اما به جای آن، وی گفت «سدسازی ترکیه نتیجه فعالیت های امروز نیست بلکه به دهه‌های گذشته برمی‌گردد. ترک‌ها به ما گفتند که برای شما آب می آید اما به دریا می ریزد. چرا آب را مدیریت نمی کنید؟».

وزیر امور خارجه عراق درباره اشغال اراضی عراق توسط ترکیه گفت: ترک ها مشکل حضور پ.ک.ک در خاک عراق را مطرح می کنند که البته این مشکل عراق و ترکیه است. .."!

به زبانی که وزیر عراق با ایران به کار می‌برد، برمی‌گردیم که قاطعانه گفت: «طرف ایرانی باید این موضوع را درک کند، ما دوست خواهیم بود و همسایه می ‌مانیم و با هم کار می ‌کنیم، اما مسئله دخالت های ایران غیر قابل قبول است."

کوشیدیم مدرکی دال بر «دخالت» ایران در امور عراق پیدا کنیم، زیرا این عبارتی است که بارها تکرار شده است، اما هیچ دلیلی نیافتیم، مگر اینکه منظور از آن، مقابله با حضور گسترده موساد اسرائیل در شمال عراق باشد، موساد که مسئول جنایات زیادی در ایران است، پس اگر منظور این است، نمی توان حمله به موساد در شمال عراق را دخالت نامید.

این ایران نیست که فقط با حضور رژیم صهیونیستی در عراق مخالف است بلکه حتی عراق نیز آن را رد می کند، به همین دلیل، مجلس نمایندگان عراق هر نوع عادی سازی رابطه با این رژیم را جرم دانست و اجازه حضور باندهای موساد در خاک عراق را نمی دهد. بنابراین تهدید موساد برای ایران کمتر از عراق نیست، پس مبارزه با این حضور مخرب برای روابط کشورهای منطقه، به عهده همه این کشورهاست.

پربیننده ترین خبرها