وبگاه آمریکایی: کره شمالی به زودی آزمایش اتمی انجام می‌دهد

وبگاه آمریکایی: کره شمالی به زودی آزمایش اتمی انجام می‌دهد
پنج‌شنبه 26 خرداد 1401 - 11:42

یک وبگاه تحلیلی آمریکایی مدعی شده است که تصاویر ماهواره‌ای جدید نشان می‌دهد که کره شمالی برای یک آزمایش اتمی جدید آماده می‌شود.

العالم - آسیا

«بیاند پارالل» (Beyond Parallel) گزارش جدیدی را منتشر کرده که در آن می‌گوید که تصاویر ماهواره‌ای جدید احتمالاً نشان می‌دهد که کره شمالی برای انجام یک آزمایش اتمی جدید در سایت آزمایشگاهی«پونگی-ری» است و این آزمایش احتمالاً در هر لحظه از زمان انجام خواهد گرفت.

شبکه «ان بی سی» در این خصوص گزارش کرد، بیاند پارالل که پروژه‌ای با تمرکز با کره شمالی در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی است.

این گزارش مدعی شده است که تحلیل تصاویر روز یکشنبه 12 ژوئن (22 خرداد ماه) کار در حال انجام در یک منطقه تونل به نام تونل شماره 3 و ساخت و ساز جدید در منطقه دیگر به نام تونل شماره 4 را نشان می‌دهد.

به گفته نویسندگان این گزارش، بازسازی و آماده‌سازی تونل شماره 3 که تقریباً 4 ماه پیش آغاز شد، به نظر کامل شده است و «آماده برای هفتمین آزمایش هسته‌ای است که اغلب گمانه‌زنی‌هایی درباره آن شده بود».

این گزارش همچنین نشان داد که فعالیت‌های ساخت‌وساز جدید در تونل شماره 4 به شدت «تلاش برای فعال‌سازی مجدد آن برای آزمایش‌های احتمالی آینده» را پیشنهاد می‌کند.

در این گزارش آمده است: «زمان‌بندی هفتمین آزمایش هسته‌ای اکنون تنها در اختیار کیم جونگ اون است».

اوایل این هفته «جین پارک» وزیر امور خارجه کره جنوبی گفت به نظر می‌رسد کره شمالی آماده آزمایش است. وی گفت: «مشاهده می‌شود که مقدمات آزمایش هسته ای تکمیل شده است، بنابراین اکنون فقط یک تصمیم سیاسی باقی مانده است».

مقامات آمریکایی همچنین بر این باورند که کره شمالی ممکن است در حال برنامه‌ریزی یک آزمایش هسته‌ای زیرزمینی در ماه جاری باشد.

فعالیت جدید ساخت و ساز در تونل شماره چهار از آخرین گزارش بیاند پارالل در 17 ماه می 2022 از شده است که به گفته نویسندگان نشان می‌دهد که این کار اخیراً‌ انجام گرفته است.

این گزارش مدعی شده است که این تصاویر نشان می دهد که یک دیوار جدید در حال ساخت و مصالح ساختمانی در نزدیکی ورودی پورتال دیده می شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که کره شمالی حداقل ۱۸ دور آزمایش تسلیحاتی در سال جاری انجام داده است که نشان دهنده افزایش ذخایر زرادخانه‌های هسته‌ای و موشکی این کشور است.

پیش از این، ، «سونگ کیم» نماینده ویژه ایالات متحده در امور کره شمالی پس از هشتمین آزمایش موشک بالستیک کره شمالی که اخیراً انجام گرفت، هشدار داد که پیونگ‌یانگ «هر لحظه» ممکن است هفتمین آزمایش اتمی را انجام دهد.

در هفته‌های اخیر، مقام‌های آمریکایی در مناسبات مختلف مدعی شده‌اند که کره شمالی در شرف انجام یک آزمایش اتمی است به طوریکه «وندی شرمن» قائم مقام وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) گفت که هرگونه آزمایش اتمی کره شمالی با «پاسخ سریع و محکم» مواجه خواهد شد.

پیونگ یانگ از سال 2017 تاکنون هیچ آزمایش اتمی انجام نداده است اما تنش‌ها در شبه جزیره کره در ماههای اخیر به شدت افزایش یافته است.

کره جنوبی و آمریکا در هفته‌های اخیر تحرکات علیه کره شمالی را افزایش داده‌اند به طوریکه ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد که با آمریکا یک رزمایش هوایی انجام داده‌اند.

وی در ادامه افزود که نمایش هوایی مشترک کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا شامل شانزده هواپیمای کره جنوبی از جمله جنگنده‌های رادارگریز «اف ۳۵-ای» و چهار جنگنده اف-۱۶ آمریکا بوده و هدف آن نمایش توانایی پاسخگویی سریع به اقدامات تحریک‌آمیز کره شمالی بوده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها