گشایش در بحران کمبود فرآورده‌های نفتی در سوریه

گشایش در بحران کمبود فرآورده‌های نفتی در سوریه
جمعه 27 خرداد 1401 - 13:03

ناظران مسائل سوریه معتقدند فعال شدن خط اعتباری میان دمشق و تهران نشانه گشایش نسبی در بحران کمبود فرآورده‌های نفتی در سوریه به‌ویژه بعد از راه‌اندازی مجدد پالایشگاه نفت "بانیاس" خواهد بود.

العالم- درگوشی

با راه‌اندازی مجدد پالایشگاه بانیا پس از یک وقفه اجباری، ناظران مسائل سوریه فعال‌سازی دوباره این پالایشگاه حیاتی را با ورود نفت‌کش‌های بارگیری‌شده با نفت ایران مرتبط می‌دانند که بعد از فعال‌سازی مجدد خط اعتباری میان این دو متحد، وارد سوریه شدند.

کارشناسان امور سوریه می‌گویند فعال‌سازی محدد خط اعتباری روزنه امید جدیدی برای سوریه ایجاد کرده که نیازمند فرآورده‌های نفتی است که در نتیحه تحریم‌های اروپا و اقدامات یکجانبه غرب علیه ملت سوریه، با کمبود شدید مواجه شده است.

مشکلاتی که دولت سوریه در تامین مشتقات نفتی برای شهروندانش با آن مواجه است بسیار زیاد است و مستقیماً با تصمیم تحریم این بخش حیاتی و مهم مرتبط است.

تحلیلگران سیاسی سوریه می‌گویند که دلایل متعددی وجود دارد که مشکلات سوری‌ها برای دستیابی به مشتقات نفتی را افزایش می‌دهد، از جمله افزایش بی‌سابقه قیمت جهانی نفت در دوره گذشته و همچنین افزایش هزینه‌های حمل و نقل، علاوه بر مشکلات انتقال مالی که قانون آمریکایی موسوم به "سزار" این موانع را ایجاد کرده است.

سفر اخیر "بشار اسد" رئیس‌جمهور سوریه به تهران، پایتخت ایران که طی آن با مقامات ارشد ایران دیدار و گفت‌وگو کرد، نشان‌دهنده سطح هماهنگی دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی است، اما راه‌حل ریشه‌ای انرژی سوریه، به گفته ناظران، ریشه‌کن کردن پای اشغالگران آمریکایی از منطقه شرقی فرات است، جایی که ثروت در آن نهفته است و منتظر عملیات بزرگ آزادسازی است.

سوری‌ها می‌گویند که هدف آمریکا از حضور غیرقانونی در خاک سوریه جلوگیری از بی‌ثبات کردن سوریه به منظور تامین منافع اسرائیل در منطقه است.

با این حال، سوری‌ها همچنان در وضعیت معیشتی سختی به‌‌سر می‌برند که ناشی از بحران کمبود منابع نفتی است ولی فعال‌سازی مجدد خط اعتباری با متحد ایرانی‌اش، می‌تواند باعث ایجاد گشایش‌های نسبی در این کشور شود و با آزادسازی مناطق شرق فرات از اشغال آمریکا و ادواتش، بار دیگر گاز و نفت در تاسیسات سوریه سرازیر گردد.

پربیننده ترین خبرها