بررسی ابهامات در تحولات تونس و احتمال دخالت خارجی

بررسی ابهامات در تحولات تونس و احتمال دخالت خارجی
جمعه 27 خرداد 1401 - 14:30

ناظران معتقدند اختلافات در تونس بسیار شدید است و وارد شدن اتحادیه مشاغل در بازی سیاسی در این کشور، نقش مهمی در تشدید بحران دارد.

العالم _ تونس

اعتصاب عمومی در تونس باعث فلج شدن فعالیت ها در سازمان ها و ادارات دولتی در این کشور شده است.

اتحادیه مشاغل در تونس در اعتراض به اقدامات و سیاست های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی قیس سعید رئیس جمهور، خواستار اعتصاب عمومی شده است. این در حالی است که اعتصاب قضات تونسی نیز در اعتراض به تصمیم قیس سعید در عزل 57 قاضی وارد دومین هفته شده است.

ناظران معتقدند اختلافات در تونس حتی بین رهبران اتحادیه کارگری که اقدام به اعتصاب کرده اند، بسیار شدید است. برخی از این رهبران زمان اعتصاب را مناسب ندانسته و تاکید کرده اند که اتحادیه مشاغل از آغاز بحران یعنی از پیش از ده سال، نقش بزرگی در این بحران داشته است یعنی پس از آنکه وارد بازی سیاسی و بخشی از آن شد و پس از آن بود که این اتحادیه به طور جدی وارد صحنه سیاسی شد و با طرف های مختلف از موافق گرفته تا مخالف و حتی با جنبش النهضه به تعامل پرداخت.

به گفته این ناظران، اتحادیه مشاغل وارد درگیری گسترده با قیس سعید شده است. این در حالی است که دبیر کل این اتحادیه یک روز قبل از اعلام اعتصاب گفته بود مخالف گفتگو با دولت است و به جمع مخالفانی پیوسته که تصمیمات اصلاحی رئیس جمهور را رد می کنند.

متخصصان امور تونس معتقدند آنچه در صحنه این کشور دیده می شود، نزاع بین سه اراده یا قدرت است، سه قدرتی که از سال 2011 بر تونس حکومت کرده اند. این سه قدرت عبارتند از نخست دولت مستقر، دوم حزب النهضه و سوم اتحادیه مشاغل تونس.

این متخصصان تاکید می کنند که این سه قدرت در اتفاقات یک دهه اخیر در تونس شریکند، یک دهه ای که برخی آن را سیاه یا ناموفق می خوانند.

اتحادیه مشاغل در تونس دست کم در سطح اجتماعی و اقتصادی رکن اصلی ثبات و آرامش در این کشور است و در همین حال به یک بازیگر سیاسی تبدیل شده که به معنای خارج شدن از چارچوب کاری آن است.

کارشناسان تاکید می کنند بین دبیر کل اتحادیه مشاغل و بین دفتر اجرایی آن درمورد نقش حرفه ای و نقش سیاسی، اختلاف دیدگاه وجود دارد، به گونه ای که نور الدین الطبوبی گاه به عنوان دبیر کل اتحادیه مشاغل دیده می شود که از صاحبان مشاغل و دستمزدها و حقوق اجتماعی آنان دفاع می کند و گاه به عنوان یکی از طرف های سیاسی.

به گفته کارشناسان امور تونس، انتخاب زمان اعلام اعتصاب عمومی پس از آن بود که نور الدین الطبوبی در سایه ضعفی که کشور با آن روبرو است و نیز در میان درگیری بین مراکز قدرت در تونس، با سفیران آمریکا، آلمان و فرانسه دیدار کرد.

کارشناسان بر همین اساس اعتصاب عمومی را دارای رنگ و بوی سیاسی می دانند که هدف آن نبرد با تصمیمات و برنامه های قیس سعید رئیس جمهور است، کسی که برای ساختن یک جمهوری جدید با یک قانون اساسی جدید که همگان منتظر آن هستند، تلاش می کند.

پربیننده ترین خبرها