گشوده شدن بزرگترین پرونده تحقیقات پارلمانی در عراق درباره ترور حاج قاسم

گشوده شدن بزرگترین پرونده تحقیقات پارلمانی در عراق درباره ترور حاج قاسم
يکشنبه 29 خرداد 1401 - 17:44

افشاگری اخیر مایک پامپئو درباره جزئیات ترورحاج قاسم و ابومهدی المهندس موجب شد که شخصیت‌های سیاسی و پارلمانی عراق خواستار تحقیق ریشه‌ای و حقیقی درباره نفود دستگاه اطلاعاتی آمریکا در فرودگاه بغداد و دستگاه اطلاعاتی عراق شوند.

العالم_عراق

اظهارات اخیر «مایک پامپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا در خصوص ترور سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی که در عراق به فرماندهان پیروزی بر داعش (قادة النصر) معروفند، بار دیگر موجب ایجاد یک جنجال سیاسی و امنیتی در عراق بر سر نقش مشکوک سفارت آمریکا که فراتر از مرزهای یک نمایندگی دیپلماتیک عمل می‌کند، شد.

گشوده شدن پرونده تحقیقات پارلمانی درباره اظهارات پامپئو

«رفیق الصالحی» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق، امروز (یکشنبه، ۱۹ ژوئن)، از گشودن بزرگترین پرونده تحقیقات پارلمانی درباره جنایت علیه فرماندهان پیروزی بر داعش در فرودگاه بغداد گفت که اظهارات مایک پامپئو وزیر امور خارجه سابق آمریکا تکان دهنده و بیانگر دخالت برخی شخصیت‌های عراقی در این جنایت بود.


این نماینده عراقی افزود: «عملیات فرودگاه بغداد و تمامی ترورهایی که در عراق رخ داده، با برنامه‌ریزی سرویس اطلاعات آمریکا و موساد رژیم اشغالگر صهیونیستی که تحت پوشش‌های مختلف در سفارت حضور دارند، طراحی شده است. آن‌چه که آن‌ها در مورد شخص ثالث به ویژه در جریان تظاهرات و ترور بسیاری از تظاهرات‌کنندگان می گفتند، قطعاً کار و برنامه‌ریزی سرویس اطلاعات آمریکا-رژیم اشغالگر صهیونیستی است.

وی در ادامه خواستار تشکیل یک دولت مقتدر و میهن پرست برای برآورده کردن خواسته‌های پارلمان به ویژه باز کردن پرونده ترور رهبران پیروزی بر داعش از سوی نهادهای امنیتی حرفه ای و مورد اعتماد شد.

شواهد قطعی در دخالت افرادی از داخل عراق در پرونده ترور سردار سلیمانی

«صفاء الاعسم» مشاور نظامی نیز می‌گوید که سخنان اخیر وزیر خارجه سابق آمریکا درباره ترور فرماندهان پیروزی بر داعش، بیانگر «شواهد قطعی» دال بر دخالت افرادی از داخل عراق در این پرونده ترور است و این اظهارات برای بازخواست فوری افراد درگیر در این جنایت کافی است.

«حسین الکنانی» کارشناس امنیتی عراق نیز از نیروهای ملی خواست تا به روند پاکسازی همه عناصر مشکوک در سرویس اطلاعاتی عراق و اخراج افسران اطلاعاتی اماراتی که تحت پوشش همکاری و هماهنگی فعالیت می‌کنند، تسریع ببخشند زیرا اظهارات پمپئو موید این امر است که فرودگاه بین المللی بغداد کاملاً تحت کنترل دستگاه اطلاعاتی و جاسوسان اشغالگر آمریکایی است.

وی تصریح کرد: اظهارات وزیر خارجه سابق آمریکا مبنی بر استفاده از مزدوران و جاسوس‌های وابسته به دستگاه اطلاعاتی آمریکا و سفارت واشنگتن در بغداد، برای ما شوکه‌کننده نبود بلکه عین حقیقت بود. اما گویا دولت کنونی عراق اهمیتی برای آن قائل نیست و تحت هدایت آمریکایی‌ها در قبال آن اهمال می‌کند.

الکنانی از نیروهای ملی خواست تا به تشکیل دولت و پاکسازی کلیه عناصر مشکوک در سرویس اطلاعات عراق و کارکنان فرودگاه بغداد و گذرگاه‌های مرزی و نیز اخراج افسران اطلاعاتی اماراتی که تحت پوشش همکاری و هماهنگی اطلاعاتی با عراق در تعامل هستند، سرعت ببخشند.


«محمد جمال» تحلیلگر سیاسی عراق نیز تاکید کرد که جاسوسانی که برای نیروهای آمریکایی و سفارت آن‌ها در بغداد کار می‌کنند، به فرودگاه بین‌المللی بغداد نفوذ کرده‌اند. این افراد به عنوان کارمندان شرکت‌های امنیتی، راننده یا مترجم کار می‌کنند و بیشتر آن‌ها تحت استخدام دستگاه اطلاعات آمریکا هستند.

وی افزود که سخنان مایک پامپئو تأیید می‌کند که جاسوسان و عواملی اطلاعات را برای ترور ابومهدی المهندس و قاسم سلیمانی ارائه کرده‌اند.

درخواست یک تشکل سیاسی برای پاکسازی فرودگاه بغداد از جاسوسان


«عباس الاعرجی» عضو تجمع الشبکی عراق نیز، امروز خواستار ایجاد یک کمپین از سوی مقامات امنیتی کشور برای پاکسازی فرودگاه بین‌المللی بغداد از جاسوسان و مزدوران شد.

وی در گفت‌وگو با وبگاه «المعلومه» گفت: اظهارات پامپئو مؤید نفوذ جاسوسان تحت پوشش اموری مختلف، به فرودگاه بین‌المللی بغداد بود. بقای این افراد در فرودگاه بین‌المللی بغداد یک خطر برای امنیت ملی به شمار می‌رود به ویژه پس از ترور فرماندهان پیروزی بر داعش. همه کشورهای جهان با تامین امنیت فرودگاه‌های بین المللی خود به امنیت ملی خود اهمیت می دهند، و در این زمینه پیشرو هستند.

رئیس جماعت علمای اهل سنت عراق: همه مخالفان آمریکا در کشور، در معرض ترورند.

شیخ «خالد الملا» ، امروز گفت که اظهارات وزیر خارجه سابق آمریکا، تکان‌دهنده بود و تداوم نفوذ به دستگاه اطلاعاتی عراق و دولت پیشبرد امور، همه را در هر لحظه در معرض ترور قرار می‌دهد.

وی افزود: آن‌چه پامپئو گفت خطرناک است و بار دیگر به عراقی‌ها و جهانیان که با شهادت فرماندهان شهید، ابومهدی المهندس و سردار قاسم سلیمانی شوکه شده بودند، برای ما شوکه‌کننده بود.

خالد الملا تصریح کرد: این اظهارات صریحاً نفوذ به دستگاه اطلاعات عراق و تسلط جاسوسان و مأموران اطلاعاتی آمریکا بر تمامی بازوهای فرودگاه بغداد را تأیید می‌کند و این به آن معناست که همه به ویژه مخالفان حضور آمریکا در عراق در معرض ترور هستند».

رئیس جماعت علمای اهل سنت عراق تصریح کرد که تداوم دولت پیشبرد امور، مصیبت‌های زیادی را برای ما به همراه خواهد داشت و تنها راه حل این پرونده تشکیل هر چه سریع‌تر دولتی مقتدر است، علاوه بر این ما به مجلس منسجمی نیاز داریم که خواستار باز کردن یک تحقیق واقعی در مورد پرونده ترور فرماندهان پیروزی بر داعش شود. زیرا این ترور هم سرنوشت ساز است و هم حاکمیتی».

دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» ۱۳ دی‌ماه سال ۱۳۹۸ سردار قاسم سلیمانی و شماری از همراهان ایشان را در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رساند. «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل این عملیات تروریستی را غیرقانونی دانسته و بهانه‌های آمریکا در توجیه آن را رد کرده است.

گزارش‌های مختلف حاکی است پامپئو یکی از اصلی‌ترین افراد دخیل در تصمیم دولت ترامپ برای ترور سردار سلیمانی بوده است. روزنامه گاردین در گزارشی در مردادماه سال ۱۳۹۹ با هشدار درباره دیدگاه‌ها و مواضع خطرناک مایک پامپئو نوشته بود او ترامپ را به صدور فرمان ترور ژنرال سلیمانی مجاب کرد.

کینه پامپئو از سردار سلیمانی به سال‌ها قبل‌تر برمی‌گشت. شهید سلیمانی در دورانی که بخش‌های وسیعی از عراق و سوریه هدف تاخت و تاز نیروهای تروریستی تحت حمایت آمریکا قرار گرفته بود توانست با استفاده از پتانسیل سازمان‌ «الحشد الشعبی» در عراق و نیز قوات‌الدفاع الوطنی در سوریه و حمایت و هدایت و مشاوره ‌فرماندهان حاضر در این دو نهاد، طی ۶ سال، بساط خلافت خودخوانده داعش و گروه‌های تروریستی مختلف را برچیند.

فارس

پربیننده ترین خبرها