نگرانی‌ها از تکرار حادثه اشغال فلسطین برای عربستان

نگرانی‌ها از تکرار حادثه اشغال فلسطین برای عربستان
پنج‌شنبه 2 تير 1401 - 18:13

پایگاه «سعودی لیکس» هشدار داد خطر تکرار حادثه تلخ اشغال فلسطین ممکن است این بار با اقدامات ولیعهد سعودی برای عربستان رخ دهد.

العالم _ سعودی

ناظران اقدام دولت سعودی در تخلیه اجباری ده ها محله مسکونی در این کشور و به طور مشخص در شهر جده و انهدام آنها را برخلاف معیارهای حقوق بشری می دانند.

این در حالی است که ساکنان خارجی این محله ها هیچ غرامتی بابت ویران شدن خانه‌هایشان دریافت نمی کنند.

انهدام محله های مسکونی در جده در چارچوب آنچه «طرح توسعه افق سال 2030» نامیده می شود، صورت می گیرد، طرحی که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی آن را برای نوسازی اقتصاد و جامعه سعودی کلید زده است و شامل بازسازی شهرهای قدیمی و ایجاد شهرهای جدید می شود.

این در حالی است که سازمان عفو بین الملل تخلیه اجباری ساکنان را «نقض معیارهای حقوق بشری به بهانه طرح توسعه» نامیده است.

این طرح که از ماه اکتبر آغاز شده و به شکل متناوب ادامه یافته، بیش از نیم میلیون نفر از ساکنان جده را به سبب تخریب بیش از 60 محله این شهر تحت تاثیر قرار داده و آنان را سرگردان کرده است.

سازمان حقوقی «سند» که مقر آن در لندن پایتخت انگلیس است، پیش از این یعنی 26 ماه می گذشته، با تاکید بر مخالفت با هرگونه انهدام محله های مسکونی در شهر جده، مقامات سعودی را به ادامه عملیات کوچ اجباری ده ها هزار نفر از ساکنان این شهر متهم و اعلام کرد این اقدام در حالی صورت می گیرد که هیچ طرح مشخصی برای جایگزین کردن خانه های ویران شده و جبران خسارت زیان دیدگان وجود ندارد.

این سازمان عملیات انهدام خانه ها در این شهر ساحلی را نوعی کوچ اجباری دانست که براساس قوانین بین المللی ممنوع است.

سازمان سند از حکومت سعودی خواسته است برای زیان دیدگان، به سرعت خانه های جایگزین بسازد و به آنان غرامت پرداخت کند و مانع از موج گرانی مسکن ناشی از انهدام غیرقانونی خانه ها شود.

صندوق سرمایه گذاری عمومی سعودی به ریاست بن سلمان، دسامبر سال 2021 طرح هایی را برای ساخت و ساز در مرکز جده رونمایی و اعلام کرد این کار با هدف ایجاد «چهره ای جهانی مشرف به دریای سرخ» در شمال جده صورت می گیرد.

این در حالی است که پایگاه آمریکایی «میدل ایست آی» اقدام مقامات سعودی را در تخلیه اجباری ساکنان و انهدام خانه های آنان در شهر ساحلی جده، کاری استباه و غلط دانسته است.

هم زمان نظرخواهی یک سازمان حقوق بشری در انگلیس نشان داده است که بیشتر کسانی که خانه هایشان در جده تخریب شده است، اعلام کرده اند که پیش از تخریب، به خوبی و به طور کامل به آنان اطلاع داده نشده است و در ازای تخریب خانه هایشان هیچ غرامتی دریافت نکرده اند.

این در حالی است که برخی منابع سعودی اخباری منتشر کرده اند که نشان می دهد ماجرا فراتر از کوچ اجباری و انهدام خانه ها بدون پرداخت غرامت به زیان دیدگان است.

آنچه نگرانی ها را در این باره افزایش می دهد، فاش شدن زوایای پنهان اعطای خانه های مسکونی به اسرائیلی ها در مکه مکرمه و مدینه منوره به دستور بن سلمان ولیعهد سعودی است.

پایگاه «سعودی لیکس» متعلق به مخالفانِ سیاست های ریاض، در گزارشی با نام «زوایای پنهان خانه های مسکونی در مکه مکرمه و مدینه منوره برای اسرائیلی ها» که سه شنبه گذشته منتشر شد، اعلام کرد خطرناک ترین اقدام بن سلمان باز کردن درهای کشور به روی اسرائیلی ها از طریق دادن امتیازات فراوان به آنان است مانند اجازه دادن به یک خاخام بلندپایه برای ورود به عربستان، سرمایه گذاری بازرگانان اسرائیلی در این کشور و توافق نامه تنگه تیران و نیز اجازه دادن به خطوط هوایی رژیم اشغالگر برای آلوده کردن آسمان کشور.

طبق گزارش یاد شده، این در حالی است که دستگاه رسانه ای و تبلیغاتی دولت سعودی در حال آماده کردن افکار عمومی برای اعطای خانه های مسکونی به شهروندان غیر سعودی داخل محدوده شهرهای مکه و مدینه است.

گزارش پایگاه «سعودی لیکس» تاکید می کند که چنین اقدامی خاطره تلخ فلسطین را در ذهن ها زنده می کند که اشغالگران آرام آرام با خرید زمین ها و خانه های مسکونی، این کشور را اشغال و صاحبان اصلی آن را آواره یا اخراج کردند و هم اکنون چنین خطری عربستان را تهدید می کند زیرا اسرائیلی ها می توانند خانه های شهروندان سعودی را با گذرنامه های آمریکایی و اروپایی خود خریداری کنند تا بر نقشه های پلید خود سرپوش بگذارند و حساسیت ها را از بین ببرند، اقدامی که در نهایت باعث کوچ شهروندان سعودی به ویژه ساکنان مکه و مدینه از سرزمین مادری خود و از حرمین شریفین می شود.

واقعیت این است که طمع ورزی های اسرائیل با اشغال فلسطین به پایان نرسیده بلکه به اردن و هم اکنون به سرزمین حرمین شریفین کشیده شده است.

همین طمع ورزی است که بر منطقه بادیه و مناطق غربی عراق تمرکز کرده است تا این مناطق را براساس طرح ایجاد «اسرائیل بزرگ» و رؤیای صهیونیستی اسرائیلی موسوم به «طرح کشور ابراهیمی»، به اسرائیل ملحق کند، طرحی که با پشتوانه مالی لابی اسرائیلی در آمریکا ترویج و تبلیغ می شود.

فعالان اردنی بر همین اساس در پایگاه های اجتماعی، موجی از اعتراض با هشتگ «اردن ضد اشغالگری» به راه انداخته و هشدار داده اند که صهیونیست ها و برخی حکومت های عربی، در حال توطئه چینی ضد اردن و فلسطین و با مکر و حیله در حال ترویج این ایده هستند که اردن همان فلسطین است تا زمینه کوچ فلطسینیانِ ساکن سرزمین های اشغالی را به اردن فراهم آورند.

فعالان اردنی با تاکید بر برادری خود با فلسطینیان تصریح کرده اند که هیچ یک از این توطئه ها جای پایی برای صهیونیستهای غاصب در سرزمین های اسلامی از جمله در قدس و مسجد الاقصی ایجاد نمی کند.

بد نیست از اقدام سال گذشته امارات عربی متحده در تغییر قانون شهروندی در این کشور هم یاد کنیم که به نوشته روزنامه عبری هاآرتص، با هدف اعطای شهروندی به اسرائیلی ها صورت گرفته است.

این تغییر این امکان را برای اسرائیلی ها فراهم می آرد که در امارات به نام های اماراتی خانه بخرند، خطری که به ویژه با توجه به انتشار برخی خبرها مبنی بر اینکه هزاران اسرائیلی شهروندی اماراتی دریافت کرده اند، بسیار جدی است.

این در حالی است که رهبران بلندپایه رژیم اشغالگر همواره اعلام می کنند که حق آنان است که به سرزمین موهوم خود در مدینه منوره و خیبر باز گردند زیرا به گمان آنان، میراث اجدادی آنان است و هرگز از آن دست نخواهند کشید.

آنان در حالی چنین ادعایی را مطرح می کنند که پیشتر قانون ممنوعیت ورود اسرائیلی ها به عربستان و نیز قانون ممنوعیت تملک آنان در مکه و مدینه، بزرگ ترین مانع در برابر اجرای رؤیاهای توسعه طلبانه آنان در منطقه بود.

با این حال امروزه با اقدام بن سلمان در باز کردن درهای عربستان به روی بارگانان اسرائیلی و اجازه دادن برای تعیین خاخام اصلی عربستان، به نظر می رسد رهبران رژیم اشغالگر از هم اکنون در حال اجرای برنامه های خطرناک خود برای نفوذ به عربستان به ویژه به حرمین شریفین به عنوان بخشی از اسرائیل بزرگ هستند.

بعید نیست که اقدام صهیونیست ها به خرید املاک در امارات با قیمت های بسیار گزاف به منظور فریب دادن شهروندان این کشور باشد تا برای فروش خانه های خود با قیمت های بالا وسوسه شوند و حادثه فلسطین بار دیگر تکرار شود.

و در پایان نباید از یاد ببریم که سعودی ماه آینده میزبان نشست سران برخی کشورها با مشارکت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا است، کسی که به تازگی ویدئویی از او منتشر شده است که در آن از امام مهدی از نظر مسلمانان و از مسیح دجال از نظر خود آنان، سخن می گوید.

قرار است در این نشست آنچه بایدن آن را «امنیت ملی اسرائیل» نامیده است، بررسی شود، اقدامی که سوالات بسیاری را در این باره برانگیخته است که سعودی قصد دارد چه امتیازات دیگری در این نشست به اسرائیل بدهد.

پربیننده ترین خبرها