ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای| آیا آمریکا سر عقل آمده است؟

ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای| آیا آمریکا سر عقل آمده است؟
دوشنبه 6 تير 1401 - 16:40

آیا غرب در تعامل با ایران درباره مذاکرات برای لغو تحریم‌های تحمیلی آمریکا بر سر عقل آمده است؟ آیا دلیل این سر عقل آمدن، بحران اقتصادی است که غرب بعد از جنگ جاری در اوکراین و تحریم‌ نفت و گاز روسیه با آن دست و پنجه نرم می‌کند؟

العالم- کشکول

بدیهی است که دلیل اخیر بی‌تاثیر نبوده ولی یک دلیل بزرگ‌تر و مهم‌تری وجود دارد دارد که در این امر سهیم بوده و جوزف بورل، هماهنگ‌کننده سیاست خارجه اتحادیه اروپا را بر آن داشته که به تهران سفر کند.

تجریه دو سال اخیر و به‌ویژه چند ماهِ اخیر دولت دموکرات جو بایدن نه تنها برای آمریکا بلکه برای اروپا نیز کافی بود که بدانند فشارهای حداکثری، اعمال جنگ روانی، کوبیدن بر طبل جنگ، تشکیل ائتلاف‌ها با حضور اسرائیل برای رویارویی با ایران همگی نتایج معکوسی داده‌اند و ایران بدون توجه به این جنجال‌های آمریکایی- صهیونیستی، منافع خود را در اولویت قرار می‌دهد.

سفر بورل به ایران و توافق برای ازسرگیری مذاکرات برای لغو تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه ایران طی چند روز آینده و نیز حمایت گروه 7 در نشستی در آلمان از توافق بورل و ایران برای ازسرگیری مذاکرات موید این واقعیت هستند که ایران کشوری نیست که بتوان با توسل به فشارهای اقتصادی و تهدیدهای نظامی، از آن امتیازاتی سلب کرد، همانطور که غرب به خوبی آگاه شده که هرگونه اشتباه محاسباتی درباره ایران، منطقه را به سمت جنگی ویرانگر و با تبعاتی بسیار سخت برای آمریکا و اروپا سوق خواهد داد.

بدیهی است که بورل دست‌خالی به تهران نیامده؛ وی حامل چیزی بود به‌ویژه اینکه قبل از سفر به تهران، با رابرت مالی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران دیداری داشت. هر چند دقیق نمی‌دانیم که بورل حامل چه پیامی بود ولی قدر مسلم است که آن درباره موضع آمریکا بود که احتمالا تا حدود زیادی، با موضع دولت سابق ترامپ، که مبتنی بر فشار حداکثری بود، متفاوت دارد.

آمریکا و اروپا بایستی این فرصت جدیدی که ایران داده را غنیمت بشمارند و به دور از تهدیدهای و سیاست‌های کودکانه، موضعی منطقی‌تر اتخاذ کنند و اگر می‌خواهند به راه‌حلی برای بحرانی که اسرائیل باعث آن شده، دست یابند بهتر است تحریم‌های ایران را به صورتی که قابل راستی‌آزمایی باشد، لغو کنند و این تضمین را از امریکا بگیرند که بار دیگر اشتباه خروج از توافق هسته‌ای با ایران را تکرار نمی‌کند.

پربیننده ترین خبرها