موعد برگزاری دومین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از انگلیس، تعیین شد

موعد برگزاری دومین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از انگلیس، تعیین شد
چهارشنبه 8 تير 1401 - 00:28

رهبر حزب ملی اسکاتلند از برنامه دولت تحت اداره‌اش برای برگزاری دومین همه پرسی استقلال در اکتبر سال آینده میلادی خبرداد و اعلام کرد رای گیری در تاریخ ۱۹ اکتبر سال ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد.

العالم-اروپا

«نیکلا استورجن» رهبر حزب ملی اسکاتلند (اس ان پی) روز سه‌شنبه اعلام کرد که برای برگزاری همه‌پرسی به بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نامه می‌نویسد اما پیش از این نامه «طرح هایی را برای دریافت مجوز قانونی در صورت ممانعت لندن» در دستور کار قرارخواهد داد.

وی تأکید کرد که رای گیری همه پرسی استقلال اسکاتلند از انگلیس در تاریخ ۱۹ اکتبر سال ۲۰۲۳ (۲۷/۰۷/۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

به گزارش یورونیوز، استورجن و حامیانش سالهاست خواهان جدایی اسکاتلند از انگلیس هستند، با این حال تمایل آنها برای استقلال، پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مجددا شدت گرفته است.

استورجن در معرفی طرح همه پرسی در پارلمان اسکاتلند گفت که «حاضر نیست و اجازه نخواهد داد که دموکراسی اسکاتلند بازیچه بوریس جانسون و یا هر نخست وزیری دیگری شود».

پیش‌تر جانسون و دیگر رهبران ارشد حزب محافظه کار انگلیس، با انتقاد از برگزاری همه پرسی دوم استقلال، آنرا «بی دلیل» و «نامشروع» خوانده بودند.

لندن می گوید یکبار در سال ۲۰۱۴ همه پرسی استقلال با اختلاف ۱۰ درصد به نفع مخالفان آن به پایان رسیده است و دلیلی برای برگزاری مجدد آن وجود ندارد.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها