روابط ایران و روسیه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

روابط ایران و روسیه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
جمعه 10 تير 1401 - 18:11

روابط ایران و روسیه علیرغم درگیری‌ها در جهان و منطقه و نیز تشدید تنش‌های غرب علیه این دو کشور استراتژیک، شاهد توسعه و پیشرفت چشمگیری است.

العالم_نظرکده

کارشناسان مسایل روسیه معتقدند که پس از روی کار آمدن ولادیمیر پوتین رئیس جمهور کنونی روسیه در سال 2000، برای غرب روشن شد پوتین سیاستی را دنبال می کند که با سیاست های غرب سازگار نیست و این امر باعث تشویق جمهوری اسلامی ایران برای ازسرگیری روابط با روسیه شد.

کارشناسان مسایل روسیه اعلام کردند که بین ایران و روسیه، روابط گسترده نظامی، اقتصادی و تجاری برقرار است، زیرا دو طرف احساس می‌کنند دشمن هر دو کشور مشترک است.

از طرفی، پژوهشگران مسایل سیاسی می‌گویند که ایران روسیه را یک قدرت بزرگ نظامی می داند و وجه مشترک روابط ایران و روسیه، دشمنی با آمریکا است.

پژوهشگران سیاسی می‌گویند که روسیه در دهه گذشته با حمایت از مواضع ایران در پرونده هسته‌ای و همچنین همراهی اقتصادی با ایران، توانست به ایران ثابت کند متحدی قابل اعتماد در عرصه بین‌المللی است.

ناظران مسائل منطقه بر این باورند که کشورهای اروپایی در وضعیت رکود به سر می‌برند زیرا سیاست های خود را تحت فشار شدید آمریکا دنبال می‌کنند.

ناظران مسائل منطقه عنوان کردند که اتحادیه اروپا گاه در مورد جنگ با روسیه بر خلاف منافع خود موضع گیری می کند. این مطلب، در روزها و ماه های گذشته ثابت شده است؛ چراکه فشار آمریکا علیه کشورهای اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد.

به گفته ناظران، اتحادیه اروپا فکر می کرد می تواند به ایران نزدیک شود تا نفت و گاز ایران، جایگزین منابع انرژی روسیه شود، اما در این امر شکست خوردند زیرا ایران این پیشنهاد را رد کرد و اعلام نمود از پشت به دوستان خود خنجر نمی زند. این اقدام ایران باعث شد اعتماد بین ایران و روسیه، بیش از پیش افزایش یابد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها