چین: ناتو به دنبال تقویت هژمونی آمریکاست

چین: ناتو به دنبال تقویت هژمونی آمریکاست
شنبه 11 تير 1401 - 17:48

خبرگزاری رسمی چین با انتشار گزارشی در باره برگزاری اجلاس اخیر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اسپانیا خاطرنشان کرد، آمریکا از این ائتلاف برای به چالش کشاندن چین و سوء استفاده از آن با هدف حفظ هژمونی خود استفاده می کند.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش خبرگزاری شین هوا، رهبران ناتو در روز چهارشنبه (۸ تیرماه) مفهوم استراتژیک ۲۰۲۲ را تصویب کردند که به گونه ای یک طرح اولیه برای دهه بعد به شمار می‌آید.

بر اساس استراتژی جدید ناتو، چالش های جدید این ائتلاف مورد بررسی قرار می گیرد و به زغم آن روسیه به عنوان «مهمترین و مستقیم ترین تهدید» ناتو برشمرده می شود. همچنین برای اولین مرتبه از چین به عنوان «چالشی سیستماتیک» یاد می‌شود.

در این گزارش همچنین از ناتو به عنوان یادگاری از جنگ سرد تعبیر شده است که باید مدتها پیش منحل می شد و تبدیل به یک ابزار مفید برای ایالات متحده برای مهار کشورهای دیگر به ویژه چین و روسیه می‌شد.

سند جدید ناتو با هدف حفظ هژمونی آمریکا در مدت زمان ۱۰ سال آینده تصویب شده است.

برپایه این سند، ایالات متحده کوشیده است سه هدف استراتژیک از جمله تقابل بین اروپا و روسیه با هدف فلج کردن مسکو؛ استفاده از اروپا برای تقویت منابع دفاعی خود با هدف کاهش فشار دفاعی آمریکا در اروپا و فشار وارد کردن بر همپیمانان آمریکا برای به چالش کشیدن چین تاکید شده است.

این مساله نشان دهنده ذهنیت جنگ سرد است که اروپا و امریکا مهره های جغرافیای سیاسی این کشور به شمار می آیند و تنها ابرقدرت جهان تنها با تخریب روابط دو قاره می توانند هژمونی خود را حفظ کنند.

متاسفانه اگرچه ناتو بارها ادعا کرده است که موقعیت خود را به عنوان یک اتحاد منطقه ای بدون تغییر حفظ کرده اما در واقع کاملا برعکس عمل کرده است. این ائتلاف کوشیده استراتژی تفرقه برانگیز و اقدامات ضد چین را با هدف تسلط غرب در منطقه در دستور کار خود قرار دهد.

پیش‌تر نیز «ژینگ های مینگ» سفیر چین در کره‌جنوبی به برچسب «چالش سیستمی» ناتو به این کشور در جریان نشست اخیر سران آن در مادرید اشاره کرد و خواهان پایان دادن اظهارات و اقدامات تحریک آمیز این ائتلاف نظامی نسبت به پکن شد.

ژینگ تصریح کرد: من به ناتو توصیه می‌کنم تا به انتشار حقایق اشتباه، اظهارات و اقدامات تحریک آمیز علیه چین پایان دهد.

اظهارات سفیر چین بعد از پایان نشست سران ناتو در مادرید بیان شد که در جریان آن و برای اولین بار استرالیا، نیوزیلند، ژاپن و کره‌جنوبی نیز حضور داشتند. در بیانیه پایانی این نشست، از چین به عنوان «یک چالش سیستمی علیه امنیت یورو-آتلانتیک» یاد شد.

وی ناتو را محصول جنگ سرد نامید و ضمن مخالفت با برچسب ناتو به این کشور گفت: این ائتلاف بدنبال ایجاد دشمنان فرضی است و به تقابل مبتنی بر بلوک بندی دامن می‌زند.

سفیر چین در کره‌جنوبی همچنین با یادآوری حمله ناتو به سفارت این کشور در یوگوسلاوی سابق در سال ۱۹۹۹ گفت: این ائتلاف غربی هنوز بدهی خود بابت غرامت این حمله را پرداخت نکرده که در جریان آن سه روزنامه نگار جان باخته و شماری از اموال دولتی چین از بین رفتند.

سفیر چین در سئول خاطرنشان کرد که آمریکا در تلاش برای مهار چین حتی از طریق دخالت در امور داخلی این کشور است.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه چین در واکنش به حضور رییس جمهور کره‌جنوبی در نشست سران ناتو در مادرید با انتقاد تلویحی تاکید کرده بود که نباید اقدامی در راستای حضور این بلوک نظامی به منطقه آسیا و اقیانوسیه صورت بگیرد.

پربیننده ترین خبرها