رویارویی صدها معترض ضد کودتا در سودان با نیروهای امنیتی

رویارویی صدها معترض ضد کودتا در سودان با نیروهای امنیتی
يکشنبه 12 تير 1401 - 14:04

خارطوم امروز نیز همانند روزهای اخیر، ساعات نا‌آرامی را سپری می‌کند.

العالم - اروپا

به نقل از خبرگزاری فرانسه، به گفته شاهدان، صدها معترض سودانی که خواستار پایان دادن به حکومت نظامی بودند، یکشنبه برای چهارمین روز متوالی به خیابان‌های خارطوم - پایتخت - و حومه آن آمدند.

سرکوب خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی در جریان تظاهرات گسترده در روز پنج‌شنبه، هفته گذشته به کشته شدن 9 نفر منجر شد که مرگبارترین روز طی چندین ماه در تظاهرات طولانی‌مدت علیه تسلط نظامی در اکتبر گذشته به رهبری عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش محسوب می‌شود.

در تظاهرات روزهای اخیر، معترضان با آتش زدن لاستیک‌ها و بستن جاده‌ها با آجر به مقابله با ارتش می‌پردازند. نیروهای امنیتی نیز با شلیک گلوله‌های گاز اشک‌آور و استفاده از ماشین‌های آب‌پاش می‌کوشند معترضان را متفرق کنند.

روز یکشنبه، شاهدان از استقرار شدید نیروهای امنیتی در خیابان های خارطوم، از جمله خودروهای ارتش و همچنین خودروهای نیروهای پشتیبانی سریع (RSF)، یک واحد شبه نظامی مخوف به فرماندهی معاون برهان، محمد حمدان داگلو، خبر دادند.

تظاهرکنندگان خواستار بازگشت دوران گذار به حکومت غیرنظامی هستند که پس از برکناری عمر البشیر، مستبد دیرینه در سال 2019، آغاز شده بود؛ دورانی که کودتا آن را از مسیر خود خارج کرده است.

به گفته پزشکان حامی دموکراسی، از زمان کودتای سال گذشته تاکنون، تعداد کشته‌شدگان خشونت‌های مربوط به اعتراضات به 114 نفر رسیده است که آخرین مورد مرگ روز یکشنبه، زمانی که یک تظاهرکننده بر اثر جراحات وارده در تظاهرات 16 ژوئن جان خود را از دست داد، ثبت شد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها