عقب نشینی البرهان در برابر معترضان در سودان

سه شنبه 14 تير 1401 - 11:33

گسترش اعتراضات در سودان، عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی این کشور را وادار به عقب نشینی کرد.

العالم _ سودان

عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی سودان در پی گسترش اعتراضات در این کشور متعهد شد شورای حاکمیتی را پس از تشکیل دولت و قوه اجرایی منحل کند.

عبدالفتاح البرهان افزود پس از تشکیل دولت، شورای عالی نیروهای مسلح و واکنش سریع تشکیل خواهد شد که فرماندهی کل نیروهای نظامی و انتظامی را بر عهده خواهد گرفت.

به گزارش منابع خبری، با ادامه فشارهای مردمی از طریق تظاهرات مسالمت آمیز و برپایی تجمعات و اعتصاب ها که همگی خواستار سرنگونی حکومت نظامیان و استقرار دولت مردمی در سودان هستند، البرهان وادار شد این گونه واکنش نشان دهد و از سخنان پیشین خود عقب نشینی کند.

خلاصه سخن البرهان این است که ارتش به طور کامل از گفتگوهای سه طرفه کنار خواهد کشید، گفتگوهایی که سازمان ملل متحد، اتحادیه آفریقا و سازمان ایگاد آن را رهبری می کنند و سپس کار را به گروه های مدنی واگذار خواهد کرد تا دولت موقت تشکیل دهند و تحقیق درباره کشتار غیرنظامیان آغاز شود.

رئیس شورای حاکمیتی سودان تصریح کرد شرکت نکردن سازمان های نظامی در گفتگوهای سه طرفه به این منظور است که فضا برای نیروهای سیاسی و انقلابی و نیز دیگر جریان های ملی فراهم شود تا برای تشکیل دولت موقت ملی و مستقل دور هم بنشینند.

این در حالی است که بسیاری از ناظران بر این باورند که عبدالفتاح البرهان در پی تشدید برهان های سیاسی، امنیتی و اقتصادی، با هدف آرام کردن مردم سودان این سخنان را بر زبان آورده است و کنار کشیدن ارتش از گفتگوها به معنای دور شدن آن از قدرت نیست.

طارق عثمان تحلیلگر سیاسی گفت از سخنان عبدالفتاح البرهان، دو برداشت می توان داشت، نخست اینکه وی تسلیم فشارهای اخیر معترضان شده است و دوم اینکه این سخنان دامی است که وی برای نیروها و جریان های سیاسی پهن کرده است زیرا بین این نیروها و جریان ها اختلاف نظر وجود دارد.

اعتراضات در سودان مدتی است که به شدت گسترش یافته و شهرهای بزرگ از جمله خرطوم پایتخت را در بر گرفته است. معترضان هنگام اعتراض، خیابان های اصلی را می بندند و در نتیجه رفت و آمدها مختل می شود.

تا کنون بیش از 100 نفر از تظاهرکنندگان کشته و هزاران نفر از آنان زخمی شده اند. این در حالی است که تلاش کمیته های تحقیق درباره عاملان این کشتارها به جایی نرسیده است.

بیش از سه سال است که معترضان در سودان با برپایی تجمعات و تظاهرات به دنبال آزادی، صلح و عدالتند هرچند نتیجه آن تا کنون بالا رفتن آمار کشته و زخمی ها بوده است.

پربیننده ترین خبرها