پنجمین روز اعتراضات در سودان/ شورای نظامی سودان از روند مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل خارج شد

پنجمین روز اعتراضات در سودان/ شورای نظامی سودان از روند مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل خارج شد
سه شنبه 14 تير 1401 - 13:44

فرمانده کل ارتش سودان از خروج شورای نظامی از مذاکرات مستقیم که توسط مکانیزم سه جانبه مشترک هیات سازمان ملل برای حمایت از گذار دموکراتیک در سودان و اتحادیه آفریقا و سازمان ایگاد هدایت می‌شود، خبر داد.

العالم - آفریقا

به گزارش القدس العربی، عبدالفتاح البرهان، فرمانده کل ارتش سودان در سخنرانی تلویزیونی از خروج شورای نظامی از مذاکرات مستقیم که توسط مکانیزم سه جانبه مشترک هیات سازمان ملل برای حمایت از گذار دموکراتیک در سودان و اتحادیه آفریقا و سازمان ایغاد هدایت می‌شود، خبر داد. وی اعلام کرد که هدف از این خروج، دادن عرصه به گروه‌های سیاسی برای نشستن بر سر میز مذاکره و تشکیل یک دولت اجرایی است که ماموریت‌های گذار دموکراتیک را برای رسیدن به انتخابات تکمیل کند.

وی از گروه‌های سیاسی و مدنی خواست تا هرچه سریع‌تر بر سر میز مذاکره بنشینند و به گفتگوی فوری و جدی برای توافق در مورد دولت بپیوندند و کشور را از بحران موجودیتی خارج کنند.

فرمانده کل ارتش سودان تاکید کرد که به محض تشکیل دولت اجرایی و شورای عالی دفاعی متشکل از نیروهای مسلح و نیروهای حمایت سریع جهت انجام ماموریت‌های امنیتی و دفاعی که با دولت بعدی درخصوص سایر ماموریت‌ها همسویی داشته باشد؛ او شورای حاکمیتی را منحل خواهد کرد.

البرهان عنوان داشت که نیروهای مسلح به خروجی‌های گفتگو پایبند خواهند بود و مرکبی برای هیچ گروه سیاسی که به دنبال سلطه گری‌ باشد نخواهند بود. وی گفت که وطن برای همگان است.

وی نسبت به کشته و زخمی شدن نیروهای مدنی و نظامی در تظاهرات ابراز تأسف کرده و خواهان پایبندی به رویکرد مسالمت آمیز شد و بر آغاز تحقیقات درخصوص رخدادها و تلاش برای تحقق عدالت تاکید کرد.

البرهان عنوان داشت: کشور از بحرانی می‌گذرد که هشداری برای خطراتی است که گذار دموکراتیک را تهدید می‌کند. نیروهای مسلح نقششان حفاظت از کشور و حمایت از گذار دموکراتیک تا زمان برگزاری انتخابات است.

از سوی دیگر و برای پنجمین روز پی در پی، صدها سودانی به تحصن خود در خیابان‌های خارطوم و اطراف آن جهت مطالبه برای حکمرانی مدنی و پایان کودتای نظامی که توسط فرمانده ارتش در سال قبل صورت گرفت، ادامه دادند. طی دو روز گذشته، نیروهای امنیتی تلاش کردند تظاهرکنندگان را با استفاده از آب‌های فشار قوی و گازهای اشک آور متفرق کنند.

همچنین سندیکای پزشکان سودانی روز دوشنبه از آغاز اعتصاب به مدت ۷۲ سال از روز سه شنبه (امروز) خبر داد.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها