درخواست رئیس‌جمهور تونس از مردم این کشور برای تایید پیش‌نویس قانون اساسی

درخواست رئیس‌جمهور تونس از مردم این کشور برای تایید پیش‌نویس قانون اساسی
سه شنبه 14 تير 1401 - 13:44

قیس سعید از مردم تونس خواست تا با رای مثبت به پیش نویس قانون اساسی از اصلاحات در این کشور حمایت کنند.

العالم - تونس

قیس سعید، رئیس جمهور تونس امروز (سه شنبه 14 تیر ماه) از شهروندان کشورش خواست از پیش نویس قانون اساسی جدید حمایت کرده و به آن رای مثبت دهند تا اهداف انقلاب محقق شود و دولت دچار زوال نشود.

سعید در بیانیه ای با بیان اینکه قانون اساسی ارائه شده استوار بر اصول انقلاب این کشور است، تاکید کرد که به هیچ وجه به آزادی‌ها و حقوق شهروندان لطمه نمی زند.

رئیس جمهور تونس افزود که هرکس ادعا کند پیش نویس قانون اساسی مقدمات بازگشت استبداد را فراهم می کند، واقعیت را انکار کرده است.

گفتنی است؛ مجله رسمی تونس متن قانون اساسی جدید پیشنهادی را روز پنجشنبه منتشر کرد. قرار است ۲۵ ژوئیه درباره آن همه پرسی انجام شود.

در پیش نویس پیشنهادی نیامده که اسلام دین کشور است آنطور که در قانون اساسی ۲۰۱۴ آمده بلکه در این پیش نویس تأکید شده است که تونس بخشی از امت اسلامی است و این کشور باید به تنهایی برای تحقق اهداف اسلام درباره حفظ جان، مال، آبرو، دین و آزادی تلاش کند.

از سوی دیگر رئیس کمیته قانون اساسی تونس به شدت از متن پیشنهاد شده به شهروندان انتقاد کرد و گفت که این قانون اساسی شبیه چیزی نیست که این کمیته آن را ارائه کرده بود.

الصادق بلعید، استاد سابق قانون اساسی که قیس سعید، رئیس جمهور تونس وی را برای تدوین قانون اساسی جدید مکلف کرده بود، گفت: این قانون اساسی ارائه شده به شهروندان به هیچ وجه شبیه پیش نویس اولیه نیست و شامل خطرات سنگینی است. نسخه‌ای منتشر شده به هیچ وجه شبیه پیش نویس اولیه‌ای نیست که کمیته قانون اساسی آن را پیشنهاد داده بود.

همچنین تصمیم رئیس‌جمهوری تونس به انتشار پیش‌نویس قانون اساسی جدید که به رئیس‌جمهور اختیارات بیشتری می‌دهد، موجی از واکنش‌ها را به همراه داشته است.

«عماد الخمیری» از رهبران جنبش اسلامی «النهضه» پیش‌نویس قانون اساسی را «مضحک» و ضربه محکم دیگری به جریان انقلاب توصیف کرد و اظهار داشت که این پیش‌نویس کشور را به وضعیت قبل از انقلاب ۲۰۱۱ برخواهد گرداند که منجر به سرنگونی «زین العابدین بن علی» رئیس‌جمهور معزول شد.

«حمه الهمامی» دبیرکل حزب «کارگران» خاطرنشان کرد پیش‌نویس قانون اساسی به رئیس‌جمهور قیس سعید «اختیارات امپراتوری» داده است.

«سعید بن عربیه» مدیر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در «انجمن بین‌المللی حقوقدانان» در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه ابراز عقیده کرد که این پیش‌نویس قانون اساسی «اصل تفکیک قوا را سرنگون می‌کند».

پربیننده ترین خبرها