طمع ورزی‌های آمریکا برای سلطه بر ذخایر نفتی جهان

طمع ورزی‌های آمریکا برای سلطه بر ذخایر نفتی جهان
سه شنبه 14 تير 1401 - 16:12

پس از تشدید بحران جهانی انرژی در جهان، آمریکا غارت و سرقت ثروت های منطقه خاورمیانه و در صدر آن نفت وگاز را از مهم ترین برنامه های راهبردی خود قرار داده است.

العالم کشکول

با نگاهی گذرا می توان به میزان حرص و ولع آمریکا برای غارت علنی ثروت های نفتی سوریه و تلاش رژیم اشغالگر اسرائیل که دست پرورده غرب است ، برای غارت میدان نفتی لبنان، «کاریش» پی برد.

طمع ورزی امریکا و اسرائیل فقط به سوریه و لبنان محدود نمی شود و نفت عربستان سعودی و نفت و گاز کشورهای حوزه خلیج فارس با ارزان ترین قیمت و یمن و حتی لیبی را شامل می شود.

یمن

از جمله طرح های امریکا که در منطقه به تعویق افتاده است، برخی ذخایر نفتی است که بدون سرمایه گذاری واقعی به حال خود رها شده است تا در صورت نیاز یا به قول معروف برای روز سیاه مورد بهره برداری و سرمایه گذاری قرار گیرد.

آمریکا تلاش کرده است تا ذخایر نفت و گاز یمن را که بالاترین ذخایر نفت و گاز در منطقه است، برای روز سیاه نگاه دارد تا در شرایط اضطراری سرمایه گذاری کند و از ان بهره برداری نماید و با سوق دادن سعودی به جنگ خونبار علیه یمن ، یمنی ها را از استفاده و بهره برداری از ثروت نفت خود بازدارد تا خود در روز سیاه از آن استفاده کند.

روز سیاه شرایطی است که کشورهای جهان اکنون با آن مواجه شده اند به ویژه پس از اینکه پوتین تصمیم گرفت با صدور فرمانی مالکیت و مسولیت کامل پروژه گاز «ساخالین ۲» را به شرکت جدیدی که در کنترل دولت روسیه خواهد بود، واگذار کند و این مساله نبردی سخت را میان غرب و ژاپن بر سر انرژی ایجاد خواهد کرد.

لبنان

عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان بعد از دیدار دیروز (دوشنبه) خود با نجیب میقاتی نخست وزیر این کشور بار دیگر خواستار توقف اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل در تعرض به حاکمیت زمینی ، دریایی و هوایی لبنان شد.

از جمله بازتاب های پرواز سه پهباد شناسایی حزبالله در آسمان میدان گازی کاریش ، تشویش و نگرانی محافل سیاسی این رژیم بوده است ومسوولان این رژیم خود را با معادله ای که حزب الله تحمیل کرده است، رودررو دیده اند.

این اقدام حزب الله بعد از هشدار سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله درخصوص هرگونه اقدام تحریک آمیز در مناطق مورد منازعه و اتخاذ موضع آشکار درقبال این گونه اقدامات صورت گرفت.

اما رژیم اشغالگر تهدیدات سید حسن نصرالله دراین خصوص را جدی نگرفت.

نزیه منصور نماینده پیشین پارلمان لبنان در گفتگو با شبکه خبری العالم در برنامه "العين الاسرائيلية" گفت پیام های مقاومت ، در بردارنده دو معادله بود،‌ یا اینکه موشک مستقیما به نشانه هشدار به مناطقی شلیک شود که کشتی یونانی حضور دارد و یا اینکه پهبادها به پرواز درآیند.

وی اظهار داشت که پرواز پهبادها آغاز راه بود.

سوریه

نیروهای اشغالگر امریکایی تا همین چند وقت پیش به سرقت نفت سوریه به ویژه از منطقه ریف الحسکه ادامه می دادند و نیروهای اشغالگر یک کاروان حامل چند تن نفت سرقت شده سوریه را از طریق گذرگاه غیرقانونی المحمودیه در منطقه الیعربیه به سمت اراضی عراق منتقل کردند.

به گفته منابع محلی، کاروانی متشکل از 55 تانکر از نیروهای اشغالگر آمریکایی مملو از نفت سرقت شده سوریه طی چند مرحله از طریق گذرگاه المحمودیه در حومه یعربیه در شمال شرق حسکه وارد خاک عراق شد.

طمع ورزی های امریکا صرفا به مرزهای کشورهای عربی در خاورمیانه محدود نمی شود ، بلکه به منطقه افریقا به ویژه کشورهای شمال افریقا از جمله لیبی هم می رسد.

لیبی

در مارس ۲۰۱۸ و در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ ایمن سیف النصر ، نماینده مجلس لیبی گفت کشورهایی که در امور لیبی دخالت می کنند، در وهله اول منافع خود را در اولویت قرار می دهند و امریکا در حال حاضر صرفا به خاطر نفت در لیبی حضور پیدا کرده است. به ویژه اینکه امادگی هایی برای تحریم نفت برخی کشورها در آینده وجود دارد.

سیف النصر افزود : محافل لیبیایی اظهاراتی را میان مقامات کشورها درخصوص لیبی رد و بدل می شوند،‌ محکوم می کنند، گویی که لیبی میراثی است که آن را هر طور که بخواهند میان خودشان تقسیم می کنند.

وی درسخنان خود به اعلام تصمیم ترامپ مبنی بر برنامه ریزی برای گفتگوی راهبردی با امریکا با هدف تقویت همکاری امنیتی در منطقه دریای مدیترانه اشاره کرد.

درآن زمان ، امریکا با توجه به حضور برخی شرکت های فعال در زمینه نفت در لیبی از جمله شرکت « اکسون موبایل» امریکا سعی درتقویت حضور خود در لیبی داشت.

عربستان

جنگ اوکراین و روسیه و بحران نفت ، واشنگتن را به احیای روابط خود با عربستان سعودی برداشت. این مساله بعد از کم رنگ شدن روابط دو طرف به دنبال روی کار آمدن جو بایدن صورت گرفت.

بایدن درجریان تبلیغات انتخاباتی خود از عربستان سعودی به عنوان « کشور طرد شده » نام برد و مخالفت خود را برای ارتباط با بن سلمان که ناظران غربی وی را حاکم فعلی عربستان سعودی می دانند ، اعلام کرد.

اما محاسبات بایدن درخصوص تعامل با سعودی با افزایش قیمت نفت و به ویژه بعد از بحران روسیه و اوکراین تغییر کرد.

زیر پا گذاشتن اصول برای دستیابی به نفت

واشنگتن برای تحقق اهداف نفتی خود، همه امکانات تولیدی، نظامی و حتی اجتماعی خود را به کار گرفته است تا حتی با دشمنان خود در ونزوئلا به مصالحه دست یابد تا کمبود نفت ناشی از تحریم نفتی روسیه را جبران کند.

دولت سعودی می تواند در این زمینه وارد عمل شود و خلأ ناشی از تحریم نفتی روسیه را در بازار جهانی پر کند زیرا سعودی با توجه به توان تولیدی خود می تواند کمبود بازار انرژی را که معلول تحریم نفتی ضد روسیه است، جبران کند.

جنگ روسیه و اوکراین در واقع همانند سیلی محکمی به چهره واشنگتن بود تا آن را به اهمیت منطقه عربی و ذخایر نفتی آن در موازنه های انرژی جهانی واقف کند. همین موضوع جو بایدن رئیس جمهور آمریکا را وادار کرد تا از اظهارات خود هنگام رقابت های انتخاباتی درمورد دست ندادن به بن سلمان ولیعهد سعودی به سبب دست داشتن در جنایت قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی داخل سفارت این کشور در استانبول عقب نشینی کند. این در حالی است که دولت بایدن درست یک ماه پس از رسیدن به قدرت، یک گزارش محرمانه اطلاعاتی را فاش کرد که خلاصه آن این بود که محمد بن سلمان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است و این در حالی است که قرار است بایدن با سفر به عربستان سعودی با وی دست بدهد زیرا جهان نیازمند موازنه انرژی و دست دادن با بن سلمان درراستای منافع استراتژیک آمریکا است.

پربیننده ترین خبرها