گرامیداشت 40 امین سالروز ربودن 4 دیپلمات ایرانی در بیروت

سه شنبه 14 تير 1401 - 18:59

سفارت ایران در بیروت نشستی برای گرامیداشت 40 امین سالروز ربودن 4 دیپلمات ایرانی در لبنان برگزار کرد.

العالم ـ لبنان

سفارت جمهوری اسلامی ایران در همبستگی با خویشاوندان دیپلمات های ربوده شده ایرانی و با حضور جمع کثیری از شخصیت‌های سیاسی، نظامی، حقوقی و رسانه‌ای لبنانی و فلسطینی، مراسم گرامیداشت 40 امین سالروز ربودن این دیپلمات ها را در بیروت برگزار کرد.

سفارت ایران مشخص نشدن سرنوشت این 4 دیپلمات را نقض حقوق بشر دانست و خواستار برگزاری کمیته حقیقت یاب بین المللی برای اطلاع از سرنوشت این دیپلمات ها شد.

"محمد جواد فیروز نیا" سفیر ایران در بیروت گفت: این مساله مشمول مرور زمان نمی شود، زیرا مساله‌ای برحق و عادلانه است و همواره لکه ننگی بر پیشانی عاملان این جنایت خواهد بود.

شیخ "غزی حنینی" رئیس امنای تجمع علمای مسلمان در لبنان در گفتگو با العالم تصریح کرد: طرفی که این 4 دیپلمات مظلوم را ربود، نزد دستگاه های امنیتی و دستگاه قضایی لبنان شناخته شده است. همه می دانند که ایست نظامی البرباره تحت کنترل چه کسانی بوده است، مقصود من مشخصاً «سمیر جعجع» است.

"رمزی دسوم" از رهبران جریان آزاد ملی نیز به العالم گفت: بی تردید شبه نظامیان "القوات اللبنانیه" مسئول ربودن دیپلمات های ایرانی هستند اما اینک دولت لبنان باید موضعی روشن و صریح اتخاذ کند و دستگاه قضایی باید فورا وارد عمل شود.

شرکت کنندگان در این نشست با مساله ربودن دیپلمات های ایرانی که یک مساله کاملا انسانی است، اعلام همبستگی کردند و خواستار قصاص عاملان جنایت و کشف ابهامات آن شدند.

شبه نظامیان "القوات اللبنانیه" که با رژیم صهیونیستی همکاری و همدستی می کنند، در تاریخ 5 جولای 1982 دیپلمات های ایرانی را هنگام بازگشت از دمشق در ایست البرباره واقع در شمال بیروت ربودند و برخی اطلاعات حاکی از آن است که "القوات اللبنانیه" این دیپلمات ها را به رژیم صهیونیستی تحویل دادند و سمیر جعجع دستور این اقدام را صادر کرده بود. حال آنکه لبنان بارها به سازمان ملل پیام داده و خواستار مشخص شدن وضعیت و سرنوشت این دیپلماتها شد؛ اما پاسخی دریافت نکرده است.

پربیننده ترین خبرها