تداوم تظاهرات؛ برخی کشورها خواهان برقرای ثبات در لیبی نیستند

چهارشنبه 15 تير 1401 - 11:32

یک روزنامه نگار و تحلیلگر لیبیایی با اشاره به ادامه تظاهرات در این کشور خاطرنشان کرد که برخی کشورها خواهان برقرای ثبات و آرامش در لیبی نیستند.

العالم _ لیبی

ادریس حمید روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی لیبیایی معتقد است این کشور از سال 2011 درگیر دسته بندی های مختلف سیاسی است که در سطح جامعه نیز گسترش یافته و باعث چنددستگی در این کشور شده است.

ادریس حمید در گفتگو با خبر شبکه العالم افزود هم زمان با این اختلافات و چنددستگی، سلاح نیز در دست برخی گروه ها افتاده است و در نتیجه آنها صحنه سیاسی را در قبضه خود گرفته اند.

وی تصریح کرد این گروه ها در راستای اهداف کشورهایی رفتار می کنند که خواهان ثبات و آرامش در لیبی نیستند.

این روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی لیبیایی افزود: این حقیقت پس از گذشت 11 سال از انقلاب در لیبی آشکار شده است و ما می بینیم که دولت ها و پارلمان ها با کمک احزاب می آیند و می روند و همه آنها داعیه برقراری ثبات و آرامش در کشور دارند اما پس از مدتی، اختلافات از نو آغاز می شود.

ادریس حمید تاکید کرد، مردم لیبی با هرج و مرج و چند دستگی سیاسی مخالفند و این مخالفت را بارها نشان داده اند به ویژه پس از لغو نخستین انتخابات در 24 دسامبر سال 2021 هرچند هیچ نشانه ای از گشایش در افق سیاسی کشور دیده نمی شود.

این روزنامه نگار لیبیایی گفت: تظاهرات های گاه و بیگاه بیان کننده دیدگاه جامعه لیبی نیست زیرا شمار شرکت کنندگان به ویژه در طرابلس، پایتخت اندک است و این در حالی است که شرایط زندگی در لیبی سخت و دشوار است.

وی افزود: احزاب سیاسی خواستار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی هستند اما مشکل این است که این احزاب تازه تاسیس هستند و تجربه واقعی و عملی از حکومت داری ندارند. در همین حال مشکل اصلی، گذراندن مرحله انتقالی است تا کشور به ثبات و آرامش برسد هرچند این احزاب برنامه ای برای این دوره ندارند.

ادریس حمید تاکید کرد، عامل اصلی بحران در لیبی چند دستگی و اختلافات شدید است هرچند برخی کشورها از پیش خواهان چنین اختلافاتی برای لیبی بودند.

پربیننده ترین خبرها