ارمنستان: اوضاع در قفقاز جنوبی شکننده است

ارمنستان: اوضاع در قفقاز جنوبی شکننده است
شنبه 18 تير 1401 - 18:10

وزیر خارجه ارمنستان گفته که با توجه به تمرکز جهان بر اوکراین ، جمهوری آذربایجان ممکن است هر لحظه اقدام تحریک آمیزدر مقیاس وسیع انجام دهد.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش خبرگزاری «پان آرمنیان» «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان در مصاحبه با روزنامه یونانی «اکاثیمرینی» در پاسخ به این سئوال که آیا جنگ در اوکراین می‌تواند بر تحولات دیپلماتیک در قفقاز جنوبی تاثیر بگذارد، گفت که وضعیت در قفقاز جنوبی همچنان شکننده است.

وی ادامه داد: «در حالی که ارمنستان از طریق اقدامات خود آرزوی از سرگیری مذاکرات صلح جامع از جمله حل و فصل مناقشه قره‌باغ کوهستانی و در نتیجه ایجاد ثبات و صلح در منطقه را دارد، آذربایجان به سیاست اقدامات تحریک آمیز و تهدید به استفاده از زور ادامه می‌دهد. اوضاعی که در اوکراین رخ داد، نیروهای مسلح آذربایجان به روستای پاروخ در قره باغ کوهستانی حمله کردند که پیش از آن با گلوله باران مداوم روستاها و زیرساخت‌های غیرنظامی انجام شد.»

وزیر خارجه ارمنستان افزود: «در حال حاضر، زمانی که جهان توجه خود را به اوکراین معطوف کرده، آذربایجان ممکن است هر لحظه وسوسه شود یک اقدام تحریک‌آمیز در مقیاس وسیع انجام دهد. از این رو، برای جامعه بین‌المللی بسیار مهم است که گام‌های موثری برای جلوگیری از تلاش‌ها برای بی‌ثبات کردن اوضاع در قفقاز جنوبی بردارد.»

در رویداد مرتبط دیگر، آذربایجان «ذاکر حسن اف» وزیر دفاع جمهوری آذربایجان روز شنبه یک مقر ارتباطی جدید را در «خوجاوند» افتتاح کرد.

به گزارش خبرگزری «ترند نیوز» این مقر یک مرکز کنترل، مجهز به وسایل ارتباطی و اطلاعاتی پیشرفته برای مدیریت عملیاتی واحدها در حین عملیات رزمی و اطمینان از قابلیت همکاری با سایر انواع نیروها است.

وزیر دفاع جمهوری آذربایجان در نشست با فرمانده‌هان ارشد آخرین تحولات اوضاع مرز با ارمنستان را بررسی کرد.

به گزارش فارس، جنگ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد. جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره باغ را از اشغال ارمنستان خارج ساخت.

این دو کشور با وجود پادرمیانی روسیه همواره در خطوط مرزی درگیری‌ دارند و طرفین همدیگر را به نقض آتش بس و تیراندازی به مواضع هم متهم می‌کنند.

چندی قبل، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به سخنان اخیر نخست وزیر ارمنستان در زمینه جنگ طلبی باکو گفت، جمهوری آذربایجان حامی و آغازگر عادی سازی روابط دو کشور است.

پربیننده ترین خبرها