افشاگری مسئول سودانی از وقایع بعد از سرنگونی نظام عمر البشیر

افشاگری مسئول سودانی از وقایع بعد از سرنگونی نظام عمر البشیر
سه شنبه 21 تير 1401 - 22:12

الولید علی، مسوولان تشکل «اصحاب حرف» سودان در گفتگو با العالم اظهار داشت: شورای مرکزی گروه های آزادی و تغییر به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده که منافع افراد داخل این شورا را تامین می کند و این شورا به هیچ وجه نمی تواند خواسته های مردم سودان را مبنی بر تشکیل دولت مدنی تامین کند.

العالم - آفریقا

بحران‌های سودان به دنبال سخنرانی اخیر «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای نظامی سودان تشدید شده است.

وی که نماینده ارتش این کشور است گفت: در راستای عمل به راه حل سوم از مذاکره کناره گیری و موضوع تشکیل دولت مدنی را به غیرنظامیان واگذار خواهد کرد.

«الولید علی» از مسوولان تشکل «اصحاب حرف» سودان با حضور در برنامه «ضیف و حوار» شبکه خبری العالم، ‌درباره پیامدهای این گفتگو کرد

علی با اشاره به قدمت این تشکل گفت: تشکل اصحاب حرف سودان در سال ۲۰۱۲ تاسیس شد و این گروه متشکل از برخی گروه های انقلابی است که در سایه نبود اتحادیه های صنفی تشکیل شده است، اولین اقدام رژیم سابق، انحلال اتحادیه ها و سپس تشکیل اتحادیه هایی به جای آن ها بر اساس هسته های اولیه آن اتحادیه هاست.

وی افزود: نبود اتحادیه های جناحی به تشکیل برخی گروه های انقلابی منجر شد که درجهت خدمت به تجمع اصحاب حرف سودانی متحد شدند و هدف اصلی این گروه ها بازگشت به اتحادیه های جناحی است.

علی تصریح کرد که در سایه فعالیت در داخل تشکل اصحاب حرف، به این نتیجه رسیدند که ابتدا باید نظام عمر البشیر سرنگون شود، سپس موضوع تشکیل اتحادیه ها بر اساس جناح ها بررسی شود. وقتی که تشکل اصحاب حرف به نتیجه نرسیدند، مردم سودان تشکل اصحاب حرف را به اتخاذ موضع بی طرفانه در قبال مسائل ملت سودان و درخواست کناره‌گیری نظام سابق دعوت کردند، از این رو ، تشکل اصحاب حرف به یکی از تریبون های اصلی انقلاب سودان تبدیل شد، که در آن زمان با گروه های سیاسی از حمله آزادی و تغییر به توافق رسید و این توافق سندی شد که مردم سودان در آن زمان به آن استناد و تکیه کردند و در نهایت به کناره گیری رژیم عمر البشیر منجر شد.

علی گفت که بعد از سرنگونی رژیم عمر البشیر،‌ امضای این سند قانونی، پیامدهایی را به دنبال داشت، تشکل اصحاب حرف به این سند به عنوان گامی برای بازپس گیری دموکراسی و فراهم کردن فضای مناسب برای انتقال به دموکراسی نگریستند، اما برخی گروه ها رویکرد این تشکل و نیز شرکای آن در گروه آزادی و تغییر را اشتباه خواندند، از این جهت که راهی را طی کردند که به تقویت گروه نظامیان در دوره انتقالی شد.

وی اظهار داشت که اختلاف مواضع به تقویت نظامیان در داخل ساختار حکومتی منجر شد و سلطه مدنی را به دولتی تبدیل کرد که هیچ قدرتی ندارد.

با وجود هشدار تشکل اصحاب حرف، اما برخی ها خواهان حفظ ساختار نظامی آن شدند که با مقاومت شورای مرکزی و گروه های آزادی و تغییر منجر شد و در نتیجه، روابط میان تشکل اصحاب حرف و گروه های آزادی و تغییر در ماه پنجم سال ۲۰۲۰ قطع شد و این قطعی روابط همچنان ادامه دارد.

این مسوول سودانی تاکید کرد شورای مرکزی گروه های آزادی و تغییر به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده که منافع افراد داخل این شورا را تامین می کند و این شورا به هیچ وجه نمی تواند خواسته های مردم سودان را مبنی بر تشکیل دولت مدنی تامین کند.

پربیننده ترین خبرها