اعتراف جان بولتون به نقش خود در طراحی کودتای نافرجام در ونزوئلا

اعتراف جان بولتون به نقش خود در طراحی کودتای نافرجام در ونزوئلا
چهارشنبه 22 تير 1401 - 07:56

مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید به نقش خود در چندین کودتا از جمله کودتای نافرجام در ونزوئلا اذعان کرد.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش رویترز، جان بولتون، سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل و مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید، گفت که در طراحی کودتا در کشورهای خارجی نقش داشته است.
این اظهارات بولتون در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان پس از جلسه‌ شهادت در کنگره ایالات متحده درباره حمله روز ۶ ژانویه سال ۲۰۲۱ طرفداران دونالد ترامپ به کنگره بیان شد. شماری از نمایندگان کنگره در این جلسه ترامپ را متهم کردند که با هدف ماندن در قدرت طرفداران خود را تشویق به خشونت کرده است.
اما جان بولتون در این مصاحبه گفت ترامپ توانایی آن را نداشت که دست به «یک کودتای به دقت برنامه‌ریزی‌شده» بزند.
او سپس اضافه کرد: «به عنوان کسی که در کودتاها دست داشته است، نه اینجا بلکه همان‌طور که می‌دانید در دیگر جاها، این امر کار زیادی می‌طلبد. و این چیزی نبود که ترامپ بتواند انجام بدهد.»
مجری سی‌ان‌ان در این لحظه از بولتون پرسید منظورش کودتا در کجا بوده و او در پاسخ پیش از آن که به ونزوئلا اشاره کند، گفت: «من وارد جزییات نمی‌شوم.»
وی افزود: «معلوم شد که موفقیت‌آمیز نبود. حالا نه این که کار زیادی با ما داشته باشد، ولی دیدم که چه چیزی برای اپوزیسیون لازم است تا یک رئیس جمهور منتخب غیرقانونی را سرنگون کند و آنها شکست خوردند.»
جان بولتون سال ۲۰۱۹ به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید علنا از درخواستی که خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا از ارتش این کشور داشت تا برای براندازی دولت نیکلاس مادورو به کمک او برود، حمایت کرد. بولتون معتقد بود که انتخاب مجدد مادورو به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا نامشروع بوده است. اما در نهایت مادورو همچنان در قدرت باقی ماند.

پربیننده ترین خبرها