گزارش لحظه به لحظه از نشست جده| گزافه گویی بایدن علیه ایران/ بن سلمان: ایران را به همکاری با کشورهای منطقه دعوت می‌کنیم/ امیر قطر: اسرائیل مهمترین عامل بحران در منطقه

گزارش لحظه به لحظه از نشست جده| گزافه گویی بایدن علیه ایران/ بن سلمان: ایران را به همکاری با کشورهای منطقه دعوت می‌کنیم/ امیر قطر: اسرائیل مهمترین عامل بحران در منطقه
شنبه 25 تير 1401 - 16:02

نشست «امنیت و توسعه جده» با حضور جو بایدن و سران برخی کشورهای عربی آغاز به کار کرد.

العالم _ عربستان سعودی

نشست «امنیت و توسعه جده» بعد از ظهر امروز (شنبه) با حضور رئیس‌جمهور آمریکا و سران کشورهای عربستان سعودی، عراق، اردن، مصر، امارات، قطر، بحرین و ولی‌عهد کویت و معاون نخست‌وزیر عمان آغاز به کار کرد.

موضوع انرژی و بحران از مهم‌ترین پرونده‌هایی است که در این نشست مطرح و بررسی شد.

در ابتدای نشست «محمد بن سلمان» به عنوان سخنران افتتاحیه سخن گفت و سپس جو بایدن به سخنرانی پرداخت که عنصر «حمله به ایران» در سخنانشان مشخص بود.

* بن سلمان: ایران را به همکاری با کشورهای منطقه دعوت می‌کنیم

«محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی امروز شنبه در اجلاس جده گفت که ما از ایران برای همکاری با کشورهای منطقه و پایبندی به اصول و قوانین بین‌المللی دعوت می‌کنیم.

بن سلمان گفت که نشست امروز ما در شرایطی است که منطقه و جهان با چالش‌های بزرگی مواجه است.

وی افزود: چالش‌های بزرگی که جهان اخیرا با آن مواجه شد، نیازمند تلاش‌های بین‌المللی بیشتر است.

ولی‌عهد عربستان سعودی همچنین گفت که پیروی از سیاست‌های غیر واقعی از طریق دوری از منابع اصلی انرژی به تورم بی‌سابق منجر خواهد شد.

بن سلمان تصریح کرد: ما از ایران برای همکاری با کشورهای منطقه و پایبندی به اصول و قوانین بین‌المللی دعوت می‌کنیم و همچنین از همه تلاش‌ها جهت دستیابی به راه‌حل سیاسی طرف‌های یمنی برای پایان دادن به بحران این کشور حمایت می‌کنیم.

ولی‌عهد سعودی ابراز امیدواری کرد که این اجلاس آغازگر دوره جدید شراکت راهبردی بین کشورهای منطقه و آمریکا باشد.

وی گفت: تکمیل نظام امنیتی و ثبات در منطقه نیازمند پیدا کردن راه‌حل‌هایی برای بحران‌هایی است که کشورها با آن مواجه هستند.

* ادامه اتهام زنی های بایدن علیه ایران/ در خاورمیانه باقی میمانیم

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در نشست مشترک با سران برخی کشورهای عربی به میزبانی عربستان سعودی علیه ایران اتهام‌‌هایی وارد کرد.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در نشست مشترک با سران برخی کشورهای عربی به میزبانی عربستان سعودی علیه ایران اتهام‌‌هایی وارد کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا که روز جمعه بعد از پایان سفر به فلسطین اشغالی، به عربستان سعودی سفر کرده است، امروز شنبه در نشست جده با حضور کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به اضافه مصر، اردن و عراق حضور یافت.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا طی سخنرانی در نشست مشترک با برخی از کشورهای عربی حاضر در نشست جده ابتدا از عربستان سعودی بابت دعوت از وی تشکر کرد و غرب آسیا را «منطقه‌ای مهم» خواند.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه سخنان خود در نشست جده، شروع به اتهام زنی علیه ایران کرد و مدعی شد که فعالیت‌های ایران باعث بی ثباتی منطقه شده است.

جو بایدن در جریان نشست جده درباره لزوم مقابله با تروریسم در منطقه صحبت کرد و همچنین مدعی شد که آمریکا به همکاری با کشورهای منطقه برای مقابله با تروریسم ادامه می‌دهد.

رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا که در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ بارها علیه جنگ ائتلاف متجاوز به رهبری عربستان سعودی موضع گیری کرده بود، در نشست جده از همکاری با عربستان سعودی و عمان به منظور دستیابی به راه حل سیاسی برای پایان دادن به این جنگ سخن گفت.

وی در سخنرانی خود در این نشست مشترک با سران برخی از کشورهای عربی، اظهارنظر تکراری و بی سند مقام‌های آمریکایی درباره برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران را تکرار کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه این کشور به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای فشار بر برنامه هسته‌ای ایران ادامه می دهد، مدعی شد آمریکا اجازه نخواهد داد که ایران به سلاح اتمی دست یابد.

بایدن در بخشی از اظهاراتش تلاش کرد که به مقام‌های حاضر در نشست جده درباره تداوم حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا اطمینان خاطر بدهد.

او گفت: «بگذارید به روشنی بگویم که ایالات متحده همچنان به عنوان یک شریک فعال در خاورمیانه باقی خواهد ماند. ما قرار نیست خارج شویم و یک خلاء ایجاد کنیم که توسط چین، روسیه یا ایران پر شود».

رئیس‌جمهور آمریکا درباره «آزادی دریانوردی» در منطقه غرب آسیا هم حرف زد و تلویحا علیه ایران موضعگیری کرد. به گفته او، آمریکا به قدرت‌های خارجی یا منطقه‌ای اجازه به مخاطره انداختن آزادی دریانوردی در آبراهه‌های خاورمیانه را نخواهد داد.

امیر قطر: حق کشورهای منطقه برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای/ اسرائیل از مهمترین علل بحران و عدم ثبات در منطقه

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در نشست جده گفت: ما بر حق کشورهای منطقه در به کارگیری انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز طبق قوانین بین المللی تاکید می کنیم.

وی افزود: یکی از مهم ترین علل بحران و عدم ثبات این است که اسرائیل به تجاوزات خود ضد قوانین بین المللی ادامه می دهد.

امیر قطر اظهارداشت: اگر اسرائیل ساخت شهرک ها و تغییر ماهیت تاریخی قدس را متوقف نکند و محاصره غزه ادامه داشته باشد، بحران همچنان ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: کشورهای عربی با وجود اختلافات، بر طرح صلح عربی اتفاق نظر دارند و درست نیست به علت مخالفت اسرائیل این طرح را کنار بگذاریم.

امیر قطر تصریح کرد: نمی توان پذیرفت که نقش کشورهای عربی این باشد که راه حل های صلح ارائه دهند و نقش اسرائیل مخالفت با آنها و لجاجت بیشتر در مقابل عقب نشینی کشورهای عربی باشد.

پیشنهاد الکاظمی برای تاسیس بانک خاورمیانه

"مصطفی الکاظمی" نخست وزیر عراق در نشست جده گفت: ما برای تقویت فضای گفتگو در منطقه به گونه ای که تامین کننده منافع ملت ها باشد، تلاش می کنیم. ما پیشنهاد می کنیم بانکی با نام بانک خاورمیانه برای توسعه و پیشرفت ایجاد شود.

ولیعهد کویت: از تلاش ها برای تحقق امنیت و ثبات در یمن حمایت می کنیم

ولیعهد کویت در نشست جده گفت: امیدواریم مسیر صلح دائم و فراگیر طبق قطعنامه های بین المللی و با برپایی کشور فلسطین به موفقیت برسد.

وی افزود: ما از ایران می خواهیم با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند. ما از تلاش ها برای تحقق امنیت و ثبات در یمن حمایت می کنیم.

خبر در حال تکمیل است ...

پربیننده ترین خبرها