فواد حسین: ترکیه ۲۲۷۰۰ بار حاکمیت عراق را نقض کرده است

فواد حسین: ترکیه ۲۲۷۰۰ بار حاکمیت عراق را نقض کرده است
يکشنبه 2 مرداد 1401 - 11:11

«فواد حسین»، وزیر امور خارجه عراق فاش کرد که ترکیه بیش از ۲۲ هزار و ۷۰۰ بار حاکمیت کشورش را نقض کرده است.

العالم - عراق

به گزارش رسانه های عراقی، فواد حسین درباره حمله چهارشنبه هفته گذشته به تفرجگاه دهوک گفت که ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون بیش از ۲۲ هزار و ۷۰۰ بار حاکمیت عراق را نقض کرده و وزارت امور خارجه ۲۹۶ یادداشت اعتراضی نسبت به حملات ترکیه ارائه کرده است.

وی ادامه داد که عراق به تازگی شکایت نامه ای علیه ترکیه تسلیم شورای امنیت سازمان ملل متحد کرده است.

وزیر امور خارجه عراق یادآور شد که «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر دستور تشکیل یک کمیته نظامی، اداری و سیاسی را برای بازدید از تفرجگاه شهر زاخو که توسط ترکیه هدف قرار گرفت، صادر کرد.

حسین افزود که مطابق توافق سال ۱۹۸۴ ترکیه و عراق به این کشور اجازه داده شد نیروهای آن تا مسافت ۵ کیلومتری از مرز وارد خاک عراق شوند و این مجوز تنها برای مدت یک سال صادر شد.

وی با اعلام اینکه حمله اخیر ترکیه به تفرجگاه دهوک نقض آشکار حاکمیت عراق و میثاق های بین المللی است، خاطرنشان کرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد سه شنبه هفته جاری برای بررسی حملات ترکیه علیه عراق به ویژه حادثه دهوک نشست اضطراری برگزار می کند.

وزیر امور خارجه عراق که در نشست فوق‌العاده پارلمان عراق سخن می گفت، در عین حال افزود که بغداد به دنبال تشدید تنش سیاسی، امنیتی یا نظامی با آنکارا نیست و باید مذاکرات با مقامات ترکیه را آغاز کنیم.

فواد حسین اظهار کرد: مدارک و اطلاعات دولت عراق تایید می کند که ترکیه در بمباران تفرجگاه زاخو در استان دهوک دست دارد.

به نوشته رسانه های عراقی، وزیر خارجه عراق از ترکیه و گروه مسلح "حزب کارگران کردستان ترکیه" موسوم به «پ ک ک» خواست خاک عراق را ترک و مشکلات میان خود را بیرون از مرزهای این کشور حل کنند.

در همین حال، یک منبع دیپلماتیک عراقی به شبکه العراقیه گفت که شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست عراق، روز سه شنبه هفته جاری را برای برگزاری نشست اضطراری در خصوص تجاوزات ترکیه به خاک عراق تعیین کرده است.

وزارت امور خارجه عراق دیروز شنبه از ارسال شکایت نامه به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تشکیل جلسه اضطراری درباره تجاوزات ترکیه خبر داد.

«احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در بیانیه ای به خبرگزاری رسمی این کشور (اینا) گفت که وزارت امور خارجه شکایت نامه ای به شورای امنیت ارسال کرده و از آن خواسته است تا نشست اضطراری برای بررسی تجاوز ترکیه برگزار کند.

«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر دستور تهیه یک پرونده جامع از تجاوزات جاری ترکیه به خاک عراق و ارائه آن به شورای امنیت را صادر کرده بود.

روز جمعه، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار تحقیقات فوری در مورد گلوله باران چهارشنبه هفته گذشته استان دهوک در شمال عراق شد.

ترکیه چهارشنبه گذشته، تفرجگاه «پره رخ» در استان دهوک را هدف قرار داد که منجر به کشته شدن ۹ غیرنظامی و زخمی شدن ۲۳ نفر شد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها