روسیه از شکست عملیات ناتو و اوکراین در ربودن جنگنده‌ها و خلبانان روس خبر داد

روسیه از شکست عملیات ناتو و اوکراین در ربودن جنگنده‌ها و خلبانان روس خبر داد
دوشنبه 3 مرداد 1401 - 21:43

دستگاه امنیت فدرال روسیه از خنثی شدن عملیات دستگاه‌های اطلاعاتی اوکراین و ناتو در ربودن جنگنده‌ها و خلبانان روسیه خبر داد.

العالم - اروپا

دستگاه امنیت فدرال روسیه اعلام کرده که تلاش گسترده دستگاه‌های اطلاعاتی اوکراین و ناتو برای ربودن جنگنده‌ها و خلبانان روسیه با شکست مواجه شد.

وبگاه «اینترنشنال بیزینس تایمز» روز دوشنبه به نقل از رسانه‌های روسی از جمله خبرگزاری ریانووستی» نوشت که دستگاه امنیت فدرال روسیه اعلام کرده که این عملیات تحت نظارت دستگاه‌های مخفی کشورهای ناتو از جمله سرویس‌های ویژه انگلیس بوده است.

بنا بر اعلام سرویس امنیت فدرال روسیه، ماموران اطلاعاتی-نظامی اوکراین سعی داشتند، خلبانان نظامی روس را در ازای دریافت پاداش و تضمین اخذ تابعیت یکی از کشورهای اتحادیه اروپا به خدمت بگیرند تا آنها را متقاعد کنند که در فرودگاه‌های تحت نظارت اوکراین فرود بیایند.

روسیه اعلام کرده که نیروهای امنیتی روسیه ماموران اطلاعاتی اوکراین و همدستان آنها را شناسایی کردند.

بر اساس این گزارش، دستگاه اطلاعاتی روسیه به فیلمی دست یافته که در آن یکی از کارمندان اطلاعاتی وزارت دفاع اوکراین به یک خلبان روسی پیشنهاد پول می‌دهد. برنامه این مامور اطلاعاتی اوکراین ربودن جنگنده‌های «سوخو-۲۴» ،«سوخو-۳۴» یا «توپولوف-۲۲» بود.

این مقام کی‌یف همچنین به خلبانان روس قول داده بود که همسران آنها پیشاپیش با اخذ تابعیت به یکی از کشورهای اتحادیه اروپا اعزام شوند.

در گزارش خبرگزاری «ریانووستی» نیز در این زمینه آمده است که طرح ناتو و اوکراین این بود که ناوبر هواپیمای جنگنده (خلبان دوم) را قبل از پرواز با داروی «کلونیدین» مسموم کنند. این دارو درعرض ۳۰ تا ۴۰ دقیقه عمل می‌کند و سپس هواپیما توسط جنگنده‌های اوکراینی رهگیری شده و خلبان مجبور می‌شود در خاک اوکراین فرود آید.

یک مامور اطلاعاتی روسیه گفت، باج‌گیری، تهدید و فشار بر بستگان نظامیان روس به بخشی جدایی‌ناپذیر از فعالیت‌های سرویس‌های اطلاعاتی اوکراین مبدل شده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه گذشته) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس، لوهانسک و دونتسک برای دفاع در مقابل اوکراین، دستور آغاز عملیات نظامی در اوکراین را صادر کرد و از همان ابتدا تاکید کرد که مسکو به دنبال اشغال قلمروهای اوکراین نیست و هدف از عملیات نظامی را نازی زدایی و خلع سلاح اوکراین اعلام کرد.

کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آمریکا با تشدید فشارهای تحریمی علیه روسیه و عرضه تسلیحات سبک و سنگین به اوکراین نه تنها کمکی به آرام شدن اوضاع اوکراین نکرده‌اند بلکه بر آتش درگیری‌های این کشور اروپایی دامن زده‌اند

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها