مقام دولت بایدن: چهارچوبی برای تشکیل پدافند یکپارچه در خاورمیانه وجود ندارد

مقام دولت بایدن: چهارچوبی برای تشکیل پدافند یکپارچه در خاورمیانه وجود ندارد
پنج‌شنبه 6 مرداد 1401 - 22:19

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته که چهارچوبی برای تشکیل شبکه یکپارچه پدافندی در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) وجود ندارد.

العالم_آمریکا

خبرگزاری رویترز به نقل از این مقام ارشد دولت آمریکا که اشاره‌ای به نام او نشده نوشت هنوز هیچ چهارچوبی برای تشکیل سامانه دفاع موشکی و هوایی یکپارچه در خاورمیانه وجود ندارد.

مقام ارشد دولت آمریکا در مصاحبه با رویترز، درباره تشکیل شبکه یکپارچه پدافند منطقه‌ای گفت: «این مسئله در حال حاضر یک ایده است. چهارچوبی برای آن وجود ندارد ولی مهم بود که رئیس‌جمهور مسئله پدافند هوایی و موشکی یکپارچه در منطقه را مطرح کند.»

او اضافه کرد: «باور ما این است که به ویژه با توجه به تهدید فزایند موشک‌های بالیستیک ایران، فواید عظیمی در داشتن یک رویکرد شبکه‌ای‌تر، یکپارچه‌تر و هماهنگ‌تر به مسئله دفاع موشکی و هوایی وجود دارد.»

مانور روی تشکیل چنین سامانه‌ای از روز ۱۹ خرداد آغاز شد که وال‌استریت‌ژورنال مدعی شد قرار است طرحی در کنگره آمریکا ارائه شود که هدف آن الزام پنتاگون به همکاری با رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی سازش کننده با این رژیم است تا پدافند هوایی آن‌ها یکپارچه و هماهنگ شود.

روزنامه آمریکایی نوشته بود این لایحه جدیدترین تلاش آمریکا برای تقویت همکاری نظامی بین رژیم صهیونیستی و کشورهای سازش‌گر و هماهنگی آن‌ها جهت «مقابله با تهدیدات از جانب ایران» است.

بر این، اساس، پنتاگون ۱۸۰ روز از زمان تصویب لایحه مذکور فرصت خواهد داشت تا راهبردی را تعیین کند که طبق آن «رویکردی در قبال ایجاد سامانه دفاع موشکی و هوایی هماهنگ» اتخاذ شود.

وال استریت ژورنال نوشت توانسته به متن این طرح دست پیدا کند. در این طرح اسامی کشورهای عربستان سعودی، قطر و چهار عضو دیگر شورای همکاری‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین مصر، عراق، رژیم صهیونیستی و اردن ذکر شده است.

«جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم ۱۷ تیرماه گفته بود که جو بایدن در سفرش به منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) به دنبال کار بر روی موضوعاتی نظیر پدافند هوایی جهت مقابله با ایران خواهد بود.

جان کربی گفت: «ما کار بر روی قابلیت‌های پدافندی یکپارچه را ادامه می‌دهیم چون همان‌طور که می‌دانید کل منطقه درباره ایران و قابلیت‌های موشکی فزاینده آنها، علاوه بر حمایت آنها از تروریسم در سراسر منطقه نگران است.»

برنامه این بود که شبکه‌ای از رادارها و ردیاب‌ها و سامانه‌های رهگیری بین عربستان سعودی، عمان، کویت، بحرین، قطر، امارات متحده عربی، عراق، اردن و مصر با کمک فناوری اسرائیلی و با استفاده از پایگاه‌های نظامی آمریکا ایجاد شود.

گفته می‌شد این شبکه راداری، به کشورهای فوق «به‌ویژه اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی» این اجازه را خواهد داد که تهدیدات هوایی را پیش از عبور از مرزهایشان ردیابی کنند.

با این حال، این طرح از همان ابتدای مطرح شدنش در رسانه‌های آمریکایی با تردیدهای فراوان نگریسته شد. وجود اختلاف در میان کشورهای عربی، عدم تعریف یکسان این کشورها از «تهدید ایران» و عدم تمایل در میان همه این کشورهای عربی برای همکاری با رژیم صهیونیستی برخی از موانعی بود که گفته شد موفقیت چنین طرحی را از همان ابتدا در هاله‌ای از ابهام قرار داد.

علاوه بر این، طبق نوشته رویترز، شرط‌گذاری آمریکایی‌ها برای فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی این دو کشور را مأیوس کرده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها