آسوشیتدپرس: غرب در منزوی کردن مسکو شکست خورده است

آسوشیتدپرس: غرب در منزوی کردن مسکو شکست خورده است
جمعه 7 مرداد 1401 - 17:20

خبرگزاری آسوشیتدپرس در تحلیلی نوشت: با اینکه دولت آمریکا می خواهد روسیه را در پی حمله به اوکراین در سطح بین المللی منزوی نشان دهد اما به سختی می توان گفت که سران روسیه در چارچوب کرملین محدود شده اند و اکنون کار به جایی رسیده که حتی واشنگتن خواهان گفت و گو با مسکو شده است.

العالم - اروپا

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در روزهای گذشته با سران کشورهای جهان شامل رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که در ناتو عضویت دارد، دیدار کرده و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه اش در سفرهای پرشمار به گوشه و کنار جهان، لبخند بر لب با سران کشورهای خارجی دست می دهد و عکس می گیرد که برخی از انها دوستان ایالات متحده به شمار می روند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه برای پایان دادن به دوری چند ماهه سطح بالای دیپلماتیک، برای مذاکره با همتای روس خود به منظور بررسی رهایی زندانیان آمریکایی و همچنین مسائل اوکراین ابراز تمایل کرد. هر چند برای این درخواست برنامه ریزی نشده ،اما پیش بینی می شود که در روزهای آتی اجرا شود.

این تماس های حضوری و تلفنی بر هسته سیاست راهبردی ایالات متحده برای پایان دادن به جنگ اوکراین که منزوی سازی دیپلماتیک و اقتصادی مسکو به همراه شکست نیروهایش در جبهه نبرد برای وادار کردن روسیه برای بیرون رفتن از اوکراین است، سایه شک و تردید می افکند.

بلینکن حتی هم زمان با اعلان برنامه هایی برای تماس با همتای روسی خود، باز هم به پافشاری بر در انزوا قرار داشتن واقعی مسکو ادامه داد و مدعی شد که سفر مقام های بلندپایه روسیه تنها برای مهار آسیب های وارد شده به این کشور و واکنشی به انتقادات بین المللی از مسکو برای جنگ اوکراین است.

به گفته مقام های ایالات متحده، روسیه برای تقویت معدود ائتلاف ها و هم پیمان های باقی مانده که برخی مانند ایران دشمن واشنگتن هستند، تلاش می کند. اما باید توچه داشت که حتی کشورهایی که شریک آمریکا هستند مانند مصر و اوگاندا هم از مقام های بلندپایه روسیه استقبال گرمی کرده اند.

واشنگتن پس از ماه ها استدلال از هنگام آغاز جنگ اوکراین به این سو در این باره مذاکره نکردن با روسیه به علت جدی گرفته نشدن دیپلماسی توسط مسکو و غیرقابل اعتماد بودن آن، لزوم تعامل با مسکو را پذیرفته است. درخواست علنی کاخ سفید برای تعامل و برقراری ارتباط با لاوروف با اعلام یک پیشنهاد مهم به روسیه برای رهایی پاول ولان و بریتنی گرینر شهروندان آمریکا، موجب شگفت زدگی بسیاری شده است.

مذاکرات بلینکن و لاوروف، بلندپایه ترین تماس میان ایالات متحده و روسیه از ۱۵ فوریه یعنی پیش از حمله روسیه به اوکراین به شمار می رود که شاید زمینه مذاکرات شخصی دو طرف را آماده کند. هر چند مقام های دولت بایدن می گویند که برنامه ای برای دیدار حضوری وجود ندارد.

احتمال دارد کرملین هم زمان با افشای خبر درخواست واشنگتن برای تعامل، روند برقراری تماس میان دو طرف را برای دستیابی به بیشترین امتیاز به تاخیر اندازد.

با توجه به دیدار های لاوروف در کشورهای جهان، تاکنون کشورهای آسیایی، آفریقایی و خاورمیانه درخواست های غرب را برای دوری از روسیه نادیده گرفته اند.

بلینکن تلاش کرده که دیدارهای لاوروف را کم اهمیت جلوه دهد و آن را واکنشی به برخورد سرد جهانی با روسیه به علت کمبود گندم و غلات صادراتی اوکراین دانسته که اکنون بخش های بزرگی از کشورهای در حال رشد را تحت تاثیر قرارداده است، به ویژه که توافقنامه مورد حمایت سازمان ملل متحد برای عرضه موجودی انبارها به بازارهای جهانی هنوز به اجرا نیامده است.

بنا بر ادعای ایالات متحده و اروپا، روسیه به علت حمله به اوکراین و کمبود مواد غذایی و انرژی ناشی از آن، زیر انتقاد سنگینی قرارگرفته است.

با وجود خروج لاوروف از نشست اخیر گروه ۲۰ در اندونزی در پی گلایه های همتایانش در باره تاثیر جهانی این جنگ، اما نشان دیگری از بیرون رانده شدن روسیه از رخدادها و نشست های مهم بین المللی مانند مجمع منطقه ای آسه آن در هفته آینده، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر یا اجلاس سران سه کشور آسیایی در نوامبر وجود ندارد.

روابط نزدیک روسیه با چین و هند و بسیاری از کشورهای در حال توسعه در آسیا و آفریقا ادامه یافته که بسیاری به رغم وابستگی به غلات اوکراین، به انرژی روسیه و یا دیگر صادرات روسیه نیز وابسته هستند. دهلی نو که روابط نزدیک و دیربنی با مسکو دارد، به رغم عضویت در گروه چهارجانبه با ایالات متحده، استرالیا و ژاپن، واردات انرژی از روسیه را به رغم فشار غرب افزایش داده است. داده های شرکت کپلر نشان می دهد که هند در ۲۰۲۲ تاکنون نزدیک به ۶۰ میلیون بشکه نفت از روسیه خریداری کرده، در حالی که این میزان در سراسر ۲۰۲۱ تنها ۱۲ میلیون بشکه بوده است.

اما فیلیپین هم پیمان دیگر ایالات متحده به علت نگرانی از تحریم های احتمالی آمریکا، قرارداد خرید ۱۶ فروند بالگرد ترابری نظامی از روسیه لغو کرده است.

وزارت امور خارجه روسیه نیز با انتشار هیجان زده تصاویر دیدار لاوروف از پایتخت های کشورهای جهان، ادعاها در باره انزوای روسیه را به چالش کشیده که در میان آنها، دیدار او با همتایان چینی، هندی و اندونزیایی، یووری موسوینی رئیس جمهوری اوگاندا و هم پیمان دیرباز واشنگتن و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر که با دریافت سالانه میلیاردها دلار کمک از ایالات متحده متحد نزدیک آن به شمار می رود، دیده می شود.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها