اذعان پاپ به نسل‌کشی کودکان بومی در کانادا

اذعان پاپ به نسل‌کشی کودکان بومی در کانادا
شنبه 8 مرداد 1401 - 15:36

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره کشتار کودکان بومی در کانادا، این اقدام را «نسل‌کشی» خواند.

العالم - اروپا
رهبر کاتولیک‌های جهان در بازگشت از سفر خود به کانادا اعلام کرد که کشتار کودکان بومی در این کشور نسل کشی بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاپ فرانسیس در جمع خبرنگاران اذعان کرد که کشتار کودکان بومی در کانادا، «نسل‌کشی» بوده است.

رهبر کاتولیک‌‌های جهان به خبرنگاران حاضر در هواپیمای خود گفت: «من از این واژه (در سفرم به کانادا) استفاده نکردم چرا که به ذهنم نیامد اما من واژه نسل کشی را توصیف کردم و من (از خداوند) برای این فرایند که نسل کشی بود، طلب بخشش کردم».

اشاره پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان به سفری بود که او دوم مرداد به کانادا داشت تا از بومیان این کشور بابت جنایت هولناک کلیسا و دولت کانادا علیه جامعه بومیان کانادایی عذرخواهی و طلب بخشش کند.

پاپ در ابتدای سفر خود به کانادا وارد شهر «ادمونتون» شد و روز دوشنبه از محل سابق مدرسه مسکونی هندی ارمین‌‌اسکین واقع در استان آلبرتا دیدن کرده بود. او پیشتر گفته بود که به کانادا سفر کرده‌ام تا شخصا غم و اندوه خود را به شما بگویم و از خداوند طلب بخشش کنم.

رهبر کاتولیک‌های جهان روز چهارشنبه هفته گذشته به شهر «کِبِک» و محل اسکان اقوام بومی ایکالویت رفت و با بازماندگان قربانیان مدارس شبانه روزی مسیحی دیدار کرد و به آن‌ها گفت، کلیسا از کارنامه سیاه خود در این فقره بسیار متأسف است».

سفر پاپ فرانسیس به کانادا در حالی صورت گرفت که تقریبا یک سال از اولین کشف بزرگ یک گور دسته‌جمعی کودکان بومی در کانادا می‌گذرد. اولین بار در ۲۹ می ۲۰۲۱ (هشت خرداد ۱۴۰۰) اجساد دست‌کم ۲۱۵ کودک بومی که برخی از آن‌ها حدود سه سال سن داشتند، در محوطه یک مدرسه شبانه‌ روزی سابق در استان «بریتیش کلمبیا» کشف شد. سپس ۲۶ ژوئن، اجساد ۷۵۱ کودک بیگناه بومی در مجاور مدرسه شبانه‌روزی «ماریوال ایندییَن» در استان «ساسکاچوان» کشف شد.

کسی باور نمی‌کرد که کلیسای کاتولیک به همراهی دولت کانادا چنین فاجعه‌ای را به بار آورده باشد. یک هفته بعد دوباره یک گور دسته‌جمعی دیگر، این بار با ۱۸۲ جسد در نزدیکی شهر «کرنبروک» در استان بریتیش کلمبیا یافت شد.

آخرین بار اواخر سال ۱۴۰۰ بود که در ادامه ماجرای هولناک کشف گورهای جمعی کودکان بومی کانادا، بومیان این کشور از کشف ۵۴ گور بی‌نشان دیگر در محل دو مدرسه شبانه‌روزی سابق در استان «ساسکاچوان» خبر دادند.

ماجرا از این قرار است که در بازه زمانی ۱۸۸۳ تا ۱۹۹۶، حدود ۱۵۰ هزار کودک بودمی کانادایی از خانواده‌های خود به اجبار جدا و به ۱۳۹ مدرسه شبانه‌روزی فرستاده شدند که کلیسای کاتولیک آن را تأسیس کرده بود و هدف اصلی آن دور کردن این کودکان از جوامع بومی کانادا و جلوگیری از ترویج زبان و سنت‌های مادری‌ و تربیت آن‌ها به شیوه‌ای تحمیلی بود. بسیاری از این کودکان بومی در مدارس شبانه‌روزی مورد آزار جسمی و جنسی قرار می‌گرفتند.

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا سال گذشته در اولین واکنش خود به این فجایع، در صفحه توییتری خود نوشته بود: این یادآوری دردناک از فصل تاریک و شرم‌آور از تاریخ کشور ما است.

نخست‌وزیر کانادا گفته بود: این یک سیاست دولتی وحشتناک بود که برای چندین و چند دهه واقعیت کانادا بود و کانادایی‌ها امروز از نحوه رفتار کشورمان شرمسار و هراسانند. این سیاستی بود که کودکان را از خانه‌هایشان، اجتماعاتشان، فرهنگشان و زبانشان محروم کرد و همگون‌سازی فرهنگی را به اجبار به آنها تحمیل کرد.

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا همچنین از کلیسای کاتولیک خواسته بود مسئولیت خود بابت مدیریت این مدارس را بپذیرد و عذرخواهی کند

فارس

پربیننده ترین خبرها