دبیر کل سازمان ملل: خروج نخستین کشتی غلات از اوکراین نقطه شروع مهمی است

دبیر کل سازمان ملل: خروج نخستین کشتی غلات از اوکراین نقطه شروع مهمی است
دوشنبه 10 مرداد 1401 - 20:52

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل با اعلام اینکه ساعاتی پیش، یک کشتی با بیش از 26 هزار تن ذرت، به نخستین کشتی تجاری تبدیل شد که از 26 فوریه تاکنون بندر اودسا در اوکراین را ترک کرده است، گفت که این اقدام، نقطه شروع مهمی است.

العالم_اروپا

دبیر کل سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: این کشتی فردا دوم اگوست به محل بازرسی در آب های سرزمینی ترکیه خواهد رسید و پس از بازرسی، به سمت مقصد نهایی خود یعنی طرابلس در لبنان که به شدت به واردات غلات وابسته است، حرکت خواهد کرد.

گوترش تاکید کرد: حرکت این کشتی نخستین نتیجه ملموس ابتکار غلات دریای سیاه است.

دبیر کل سازمان ملل گفت: خروج این کشتی یک دستاورد بزرگ جمعی مرکز هماهنگی مشترک است که هفته گذشته در استانبول تحت نظارت سازمان ملل متحد با نمایندگانی از اوکراین، روسیه و ترکیه تأسیس شد.

وی تاکید کرد: این نخستین کشتی از بسیاری از کشتی های تجاری خواهد بود که آرامش و ثبات را به بازارهای جهانی مواد غذایی باز می گرداند. ابتکار غلات دریای سیاه حجم قابل توجهی از صادرات از سه بندر اوکراین از جمله اودسا، چورنومورسک و یوژنی را امکان پذیر می کند.

وی اظهار داشت که این توافق همراه با تسهیل ارسال بلامانع محصولات غذایی و کودهای شیمیایی روسیه به بازار، آرامش و ثبات را برای بازارهای جهانی غذا به ارمغان می آورد و به مقابله با بحران جهانی غذا کمک می کند.

دبیر کل سازمان ملل ادامه داد: برنامه جهانی غذا به دنبال خرید، بارگیری و ارسال اولیه ۳۰ هزار تن گندم به خارج از اوکراین در یک کشتی اجاره شده توسط سازمان ملل است.

پس از چند ماه توقف صادارت غلات اوکراین به دلیل جنگ، نخستین کشتی حامل غلات این کشور صبح امروز (دوشنبه) بندر «اودسا» را به سمت لبنان ترک کرد.

وزارت دفاع ترکیه در این باره اعلام کرد که این محموله در قالب نخستین کشتی پس از آغاز بحران اوکراین؛ حامل ذرت است و ساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح امروز دوشنبه به وقت محلی بندر «اودسا» اوکراین را به سمت لبنان ترک کرد.

وزارت دفاع ترکیه در بیانیه ای نوشت: توافق شد که کشتی «رازونی» حامل ذرت با پرچم «سیرالئون» ساعت ۰۸:۳۰ به وقت محلی بندر اودسا را ​​به سمت لبنان ترک کند.

کشتی رازونی که در سال ۱۹۹۶ ساخته شده است با ۱۸۶ متر طول و ۲۵ متر عرض قابلیت حمل ۳۰ هزار تن غلات را دارد.

وزارت دفاع ترکیه افزود که کشتی های دیگر نیز پس از تکمیل مراحل بارگیری «در امتداد خطوط دریایی» حرکت خود را آغاز می کنند.

وزیران دفاع روسیه و ترکیه و وزیر زیرساخت اوکراین ۳۱ تیر ماه گذشته طی نشستی در استانبول با حضور «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد، در خصوص «حمل و صادرات ایمن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین» توافق نامه امضا کردند.

این توافق تضمین کننده صادرات غلات دپو شده در بنادر اوکراین در دریای سیاه به سراسر جهان است.

توافق صادرات غلات ۱۲۰ روزه است که مقامات اوکراین وعده دادند طی ۱۰ روز شرایط را برای عملیاتی کردن آن فراهم کنند.

ایرنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها