هشدار دبیرکل سازمان ملل: جهان در یک قدمی «نابودی هسته‌ای» است

هشدار دبیرکل سازمان ملل: جهان در یک قدمی «نابودی هسته‌ای» است
دوشنبه 10 مرداد 1401 - 21:44

آنتونیو گوترش درباره گسترش خطرناک سلاح‌های هسته‌ای در مناطق مختلف جهان هشدار داد.

العالم - آمریکا

به گزارش العالم به نقل از آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه به جهان هشدار داد که «بشریت تنها یک سوء تفاهم یا یک اشتباه محاسباتی تا نابودی هسته ای فاصله دارد.»
دبیرکل سازمان ملل متحد، در افتتاحیه نشست برای بررسی معاهده تاریخی 50 ساله با هدف جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای و در نهایت دستیابی به جهانی عاری از سلاح هسته‌ای، هشدار هولناکی داد. او به ویژه به منازعه اوکراین و تهدید سلاح های هسته ای و درگیری ها در خاورمیانه و آسیا اشاره کرد، دو منطقه ای که «به سمت فاجعه پیش می روند».
گوترش به بسیاری از وزرا، مقامات و دیپلمات‌هایی که در کنفرانس یک ماهه برای بررسی معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای شرکت کردند، گفت که این نشست «در مقطعی حساس برای صلح و امنیت جمعی ما» و «در زمان خطر هسته‌ای برگزار می‌شود که از اوج جنگ سرد تاکنون دیده نشده است».
او افزود این کنفرانس «فرصتی برای بررسی اقداماتی است که به جلوگیری از فاجعه‌ای خاص کمک می کند و بشریت را در مسیر جدیدی به سوی جهانی عاری از سلاح های هسته ای قرار می دهد.»
اما گوترش هشدار داد که »سلاح های ژئوپلیتیک در حال رسیدن به اوجی جدید هستند«، تقریبا 13 هزار سلاح هسته ای در زرادخانه های سراسر جهان وجود دارد، و کشورهایی که به دنبال »امنیت کاذب» هستند، صدها میلیارد دلار برای «سلاح های آخرالزمانی» هزینه می کنند.
او از وزرا و دیپلمات ها اینطور درخواست کرد: «نسل های آینده روی تعهد شما برای عقب نشینی از این ورطه حساب می کنند. این لحظه ما برای انجام این آزمایش اساسی است تا ابر نابودی هسته‌ای را یک‌بار برای همیشه محو کنیم.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها