واکنش کاخ سفید به رزمایش موشکی چین نزدیک تایوان

واکنش کاخ سفید به رزمایش موشکی چین نزدیک تایوان
جمعه 14 مرداد 1401 - 01:21

هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید ضمن محکوم کردن شلیک موشک‌های بالستیک چینی در حریم هوایی تایوان، گفت پکن ترجیح داد به سفر پلوسی به تایوان، واکنش افراطی نشان دهد.

العالم - آمریکا

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید بامداد جمعه رزمایش موشکی چین نزدیک جزیره تایوان را محکوم کرد.

کربی طی نشست خبری در کاخ سفید، گفت: «چین از سفر نانسی پلوسی [رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان] به عنوان بهانه‌ای برای افزایش فعالیت‌های نظامی تحریک‌آمیز در منطقه تنگه تایوان استفاده می‌کند. چین ترجیح داد به سفر پلوسی به تایوان، واکنش افراطی نشان دهد».

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی ضمن محکوم کردن شلیک موشک‌های بالستیک چینی در حریم هوایی تایوان، اظهار داشت: «ناو هواپیمابر رونالد ریگان برای نظارت بر اوضاع در منطقه باقی خواهد ماند».

این مقام ارشد آمریکایی با بیان اینکه تماس‌های واشنگتن با پکن هنوز در سطوح مختلف ادامه دارد، توضیح داد: «ایالات متحده به طور کامل از تنش‌زدایی [با چین] از طریق دیپلماسی حمایت می‌کند».

طبق این گزارش، کربی ضمن همچنین ضمن اشاره به اینکه آمریکا آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیمای «مینوت‌من» را برای جلوگیری از افزایش بیشتر تنش‌ها به تعویق انداخت، گفت: «این مسئله اما تأثیری بر آمادگی ایالات متحده برای بازدارندگی اتمی نخواهد گذاشت».

وی ادامه داد:‌«وزیر دفاع آمریکا به ناو هواپیمابر یو.اس.اس رونالد ریگان دستور داد به دلیل تنش بین چین و تایوان در منطقه هند و اقیانوس آرام باقی بماند. کاخ سفید مانور نظامی چین در مرز با تایوان را اقدامات تحریک‌آمیز و تلاشی طولانی مدت برای تغییر وضعیت در منطقه می‌داند».

این مقام آمریکایی همچنین افزود: «اختلافات بین چین و تایوان از طریق دیپلماسی قابل حل است و هیچ چیز در مورد تعهد ایالات متحده به سیاست چین واحد تغییر نکرده است».

این در حالی است که روز پنجشنبه «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به اتهام‌زنی‌های تایوان و کشورهای غربی حامی آن علیه پکن، اظهار داشت: «رزمایش‌های نظامی چین در نزدیکی تایوان، حق حاکمیتی چین است».

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها