دیپلمات چینی: آمریکا آغازگر اصلی بحران اوکراین است

دیپلمات چینی: آمریکا آغازگر اصلی بحران اوکراین است
پنج‌شنبه 20 مرداد 1401 - 04:47

سفیر چین در مسکو، آمریکا را نابودگر واقعی قوانین و نظم جهانی دانسته و گفت هدف نهایی واشنگتن فرسوده کردن روسیه با جنگ طولانی و چماق تحریم‌ها است.

العالم - آسیا

«ژانگ هانهوی» سفیر چین در مسکو با ردّ ادعاهای آمریکا درباره عملیات نظامی ویژه روسیه در دونباس، گفت واشنگتن محرک اصلی بحران اوکراین است.

ژانگ در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «تاس» توضیح داد که آمریکا با گسترش مکرر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و حمایت از نیروهایی که به دنبال همسویی اوکراین با اتحادیه اروپا به‌جای مسکو هستند، روسیه را به حاشیه سوق می‌دهد.

او واشنگتن را به عنوان آغازگر و محرک اصلی بحران اوکراین دانسته و دلیل آن را نیز تحریم‌های همه‌جانبه بی‌سابقه‌ علیه روسیه و تداوم ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی به اوکراین عنوان کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از این مصاحبه، سفیر چین در مسکو اظهار داشت: «هدف نهایی آنها (آمریکا) این است که روسیه را با یک جنگ طولانی مدت و چماق تحریم‌ها فرسوده کرده و درهم بشکنند».

ژانگ در ادامه تاکید کرد که حقایق متعدد ثابت می‌کند آمریکا «نابودگر واقعی قوانین بین‌المللی و نظم جهانی، منبع بی‌ثباتی و عدم اطمینان روزافزون در جهان امروز است».

وی در این‌باره گفت: «قدرت‌طلبی و سیاست زورمندانه آمریکا، تبدیل به بزرگترین چالش برای پیشرفت و توسعه صلح‌آمیز تمدن بشری شده است. چین به شدت با اقدامات نادرست ایالات متحده یعنی هژمونی، ارعاب و قلدری مخالف است».

به نوشته تاس، این دیپلمات چینی همچنین افزود: «ما امیدواریم که ایالات متحده درک کند که ذهنیت جنگ سرد و تحریم‌های یک‌جانبه ما را به جایی نمی‌رساند، جنگ‌های غیرمستقیم و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها چشم‌اندازی ندارد».

پیش از این نیز «آناتولی آنتونوف» سفیر مسکو در واشنگتن گفته بود اختصاص بودجه نظامی جدید آمریکا برای کمک به اوکراین، نشان می‌دهد که واشنگتن در راهکار مسالمت‌آمیز بحران اوکراین مشارکت نمی‌کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها