جمعه عراق و تظاهرات صدری‌ها و چارچوب هماهنگی

جمعه عراق و تظاهرات صدری‌ها و چارچوب هماهنگی
پنج‌شنبه 20 مرداد 1401 - 15:35

خبر: کمیته تشکیلاتی حمایت از مشروعیت و حفاظت از نهادهای حکومت در عراق از مردم خواست تا فردا در تظاهرات در برابر منطقه خضراء بغداد حاضر شوند.

تحلیل:

- دعوت به تظاهرات مسالمت‌آمیز در اطراف منطقه سبز در حالی صورت می‌پذیرد که صدر دیروز چهارشنبه از دستگاه قضایی عراق درخواست کرد پارلمان این کشور را منحل کند و البته برای تحقق این درخواست فرصتی یک هفته‌ای به این نهاد داد.

- درحالی صدر از دستگاه قضایی عراق درخواست انحلال پارلمان را کرده که طرف مقابل و همچنین مجامع حقوقی عراقی معتقدند انحلال پارلمان در حوزه صلاحیت‌های دستگاه قضایی عراق تعریف نشده است.

- برخی از صاحب‌نظران عدم تشکیل جلسات پارلمان و ممانعت از آن را در واقع عاملی می‌دانند که هم تشکیل دولت و سامان سیاسی عراق را به تاخیر انداخته و هم تصویب قوانین جدید و مورد نیاز در این کشور را معطل کرده است.

- درمقابل دعوت کمیته حمایت از مشروعیت عراق به تظاهرات در اطراف منطقه سبز در روز جمعه همزمان و در ساعت 5 بعدالظهر جریان صدری نیز دعوت به تظاهراتی مشابه و البته در سراسر عراق کرده است، در دعوت کمیته حمایت از مشروعیت، مردم به حضور در اطراف منطقه سبز دعوت شده‌اند که این تصمیم به نظر برای جلوگیری از هرگونه برخورد و رویارویی احتمالی میان دو طرف اتخاذ شده است.

- بنظر می‌رسد به همان میزان که جریان صدر بر انحلال پارلمان اصرار دارد طرف مقابل نیز بر مشروعیت نهادهای قانونی و ضرورت التزام به قانون اساسی عراق اصراردارد، طبعا در چنین شرایطی بنظر می‌رسد تنها و تنها راه حل غلبه بر بحران کنونی وبرون رفت از آن مبادرت به گفتگویی ملی باشد، امری که تا این لحظه استقبالی از ناحیه جناح صدر از آن نشده است.

محمد فهمی

پربیننده ترین خبرها