کشف شماری جسد در تاسیسات هسته ای عراق، ۴۰ سال بعد از حمله جنگنده‌های صهیونیستی

کشف شماری جسد در تاسیسات هسته ای عراق، ۴۰ سال بعد از حمله جنگنده‌های صهیونیستی
جمعه 21 مرداد 1401 - 07:45

تاسیسات هسته ای عراق (تموز) در منطقه «جسر دیالی» واقع در جنوب شرقی بغداد؛ جایی که حدود ۴۱ سال پیش با حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی تخریب شد، حالا شاهد اتفاق شوکه کننده ای شده است.

العالم ـ عراق

منابع امنیتی عراقی روز پنجشنبه از کشف دو جسد در حفره های محوطه تاسیسات هسته ای عراق خبر دادند.

یکی از جسدهای کشف شده جوان ۲۵ ساله بود که مورد اصابت چند گلوله قرار گرفته و گفته می شود پدرش او را شناسایی کرده است.

جسد دوم که هنوز هویت او مشخص نیست یک جوان دیگر حدودا ۳۰ سال است که او هم ظاهرا با گلوله کشته شده است.

برخی منابع رسانه ای عراقی می گویند اطلاعات اولیه حاکی است که احتمالا چند جسد دیگر نیز در این تاسیسات باشد و پرونده تحقیق گسترده ای درباره این موضوع باز شده اما هنوز اطلاعات تکمیلی در این باره اعلام نشده است.

وزارت کشور عراق می گوید اطلاعات تکمیلی را در پایان تحقیقات، ارائه خواهد داد.

ژنرال «سعد معن» مدیر ارتباطات و رسانه وزارت کشور عراق گفت که وزیر کشور عراق، شخصا پیگیر پرونده شده و آژانس اطلاعاتی را مامور تحقیقات و کشف ابعاد این حادثه کرده است.

رژیم صهیونیستی در هفتم ژوئن ۱۹۸۱ (۱۷ خرداد ۱۳۶۰ ) در عملیات معروف به «اپرا» یا «بابل»، نیروگاه هسته ای در دست احداث تموز در ۱۷ کیلومتری جنوب شرقی بغداد را که عراق در سال ۱۹۷۶ از فرانسه خریداری کرده بود، بمباران و نابود کرد.

فرانسوی ها به عنوان مجری نیروگاه هسته ای تموز تاکید داشتند که این نیروگاه با اهداف صلح آمیز و برای پژوهش های علمی بوده است اما رژیم صهیونیستی با ادعای تسلیحاتی بودن، نیروگاه را در حمله هوایی غافلگیرانه بمباران و نابود کرد.

در این حمله، دو فروند جنگنده رژیم صهیونیستی شرکت کردند و طی آن علاوه بر آسیب های جدی به این نیروگاه در حال ساخت، ۱۰ سرباز عراقی و یک شهروند فرانسوی کشته شدند.

آن حمله در سطح بین المللی، بازتاب گسترده ای داشت. کشورها و نهادهای بین المللی مختلفی آن را محکوم کردند و از جمله محکوم کنندگان برجسته این حمله، آمریکا بود بدون اینکه این محکومیت،عواقبی را متوجه رژیم صهیونیستی کند. شورای امنیت سازمان ملل و مجمع عمومی سازمان ملل نیز در دو مصوبه این حمله را محکوم کردند.

پربیننده ترین خبرها